پروژه های عمرانی ایران

توافقنامه چابهار؛ «بهار» ارتباط کشورهای منطقه

نویسنده : آریا مرادی | تاریخ : 23:9 - یکشنبه نهم خرداد ۱۳۹۵

توافقنامه چابهار؛ «بهار» ارتباط کشورهای منطقه

 

 

 

ایران قصد ندارد با توافقنامه چابهار راه کریدور مشترک اقتصادی چین و پاکستان را سد کند بلکه چابهار نقشی ارتباط دهنده در منطقه دارد.

 سفر «نارندرا مودی» نخست وزیر هند و «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان  به تهران و امضای توافقنامه سه جانبه چابهار از آن جهت مهم و اساسی می نماید که دکتر «حسن روحانی» ریاست جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی خود با حضور سران هند و افغانستان در تهران گفت: توافقنامه چابهار بر علیه کشور خاصی نیست و دیگر کشورهای منطقه می توانند به این پروژه مهم و استراتژیکی در منطقه بپیوندند.

برخی کارشناسان در منطقه بر این بارند که هند قصد دارد از طریق بندر چابهار کریدور اقتصادی مشترک پاکستان و چین را تحت تاثیر قرار داده و از اهمیت آن بکاهد. هند و چین بعنوان دو رقیب مهم اقتصادی در قاره آسیاه با همدیگر رقابتی تنگاتنگ داشته و از طرفی پاکستان نیز از متحدان منطقه ای چین بشمار می رود. اما نکته مهم و اساسی در روابط ما با کشورهای همسایه بویژه پاکستان اینست که پاکستان از زمان پیروزی انقلاب اسلامی با ایران روابطی خوب  و دوستانه داشته است و پروژه خط لوله صلح ایران و پاکستان اهمیت این روابط دوستانه را دو چندان کرده است.

 با توجه به اینکه قدرتهای جهانی با وضع کردن تحریمهای اقتصادی ظالمانه بر علیه کشورمان قصد ضربه زدن به ایران اسلامی را داشتند اما کشور هندوستان از جمله کشورهایی بود که در زمان وضع این تحریمهای ظالمانه روابط تجاری و اقتصادی خود را با ایران ادامه داده با خرید نفت ایران به نوعی به اعمال فشار قدرتهای جهانی بر علیه کشورمان جواب رد داد.

خانم «سوشما سوراج» وزیر امور خارجه هند در سفر ماه پیش خود به تهران مقدمات نهایی شدن توافقنامه سه جانبه چابهار را با مقامات دولت جمهوری اسلامی نهایی کرد و با سفر نخست وزیر هند و رئیس جمهور افغانستان به ایران این توافقنامه به امضای طرفین رسید.

از طرفی دولت هند متعهد شده است بزودی بدهی نفتی خود به ایران را که در حدود ۷ میلیارد دلار است را تسویه کند. چندی پیش دولت هند اعلام کرده بود که ۸۰۰ میلیون دلار از این بدهی نفتی را از طریق بانکی در ترکیه به ایران پرداخت کرده است و در تلاش است که بدهی نفتی خود را هر چه زودتر تسویه کند. هند در روابط و مناسبات تجاری و اقتصادی خود با ایران جدی بود و همیت جدیدت است که منجر به اعتماد دوجانبه می شود.

 

نگاه هندوستان به روابط تجاری اش با ایران نگاهی مثبت و رو به جلو است. هند از طریق بندر چابهار می تواند تولیدات و مصنوعات خود را به کشورهای آسیای میانه منتقل کند و بندر چابهار در ترانزیت کالاهای هندی به کشورهای آسیای میانه نقش اساسی دارد. بندر چابهار با بندر «گوادر» در ایالت بلوچستان فاصله ای تقریباً ۷۴ کیلومتری دارد که این خود می تواند در وصل شدن این دو بندر تجاری حائز اهمیت باشد.

پس از آنکه «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در سال ۲۰۱۰ به اسلام آباد سفر کرد،طرح پروژه کریدور اقتصادی چین و پاکستان رقم خورد و شی جین پینگ برای این پروژه استراتژیک و منطقه ای که شهر کاشغر در چین را به بندر «گوادر» در پاکستان متصل می کند با بودجه ای به ارزش ۶۴ میلیارد دلاری در نظر گرفت. هدف و غایت چین از این طرح بزرگ منطقه ای در حقیقت دسترسی به بازار کشورهای آسیای میانه و در نهایت ترانزیت کالا از طریق پاکستان به آسیای میانه است.

کریدور اقتصادی چین به بندر گوادر از منطقه کشمیر در پاکستان عبور می کند و در نهایت به ایالت محروم بلوچستان و بندر گوادر در پاکستان می رسد. پکن برای طرح توسعه بندر گوادر با اسلام آباد به توافق رسیده است و مقامات پاکستانی ۹۲۳ هکتار زمین در حومه بندر گوادر را به مدت ۴۳ سال در اختیار چین قرار داده است. فاصله تقریبی بندر گوادر تا بندر کراچی ۷۴ کیلومتر است. این کریدوری اقتصادی چون از منطقه کشمیر در پاکستان گذشته و در نهایت به گوادر و شاید زمانی به بندر چابهار منتهی شود باعث نگرانی مقامات و دولت هند شده است.

با توجه به سخنان حسن روحانی ریاست جمهوری اسلامی ایران که پس از امضای توافقنامه چابهار اعلام کردند؛ توافقنامه چابهار بر علیه کشور یا کشورهای منطقه نیست و راه برای عضویت دیگر کشورها در این پروژه مهم اقتصادی باز است، می توان به این موضوع مهم پی برد که ایران قصد ندارد با این توافقنامه چابهار راه چین و پاکستان را در کریدور مشترک اقتصادی سد کند. تا جایی که «نواز شریف» نخست وزیر پاکستان نیز اعلام کرده بود ایران می تواند در کریدور اقتصادی چین و پاکستان مشارکت داشته باشد.

نقطه اتصال کریدور اقتصادی چین و پاکستان و نیز توافقنامه چابهار وصل شدن بندرهای چابهار و گوادر بهم دیگر است که می تواند چابهار را به بندری مهم در ترانزیت کالاهای کشورهای منطقه به کشورهای آسیای میانه تبدیل کند. چابهار در تنگه هرمز واقع شده است و با ترانزیتی شدن این بندر اقتصاد کشورهای منطقه می تواند تحولی چشمگیر بخود گرفته راه را برای بهبود وضع معیشتی مردمان این منطقه هموار سازد.

چابهار به گفته رئیس جمهور کشورمان «بهار» نزدیکی در روابط تجاری، اقتصادی و فرهنگی کشورهای منطقه است و سوم خرداد که در تاریخ مردم ایران زمین از آن به روز فتح و پیروزی بر دشمن و روز آزادی خرمشهر است می تواند بنام روز چابهار نیز نامگذاری شود.


دسته بندی : اخبار
برچسب‌ها: توافقنامه, چابهار, ارتباط کشورهای منطقه, توسعه

 

آخرین مطالب

» مجتمع تجاری سام ( شنبه نهم دی ۱۳۹۶ )
» مجموعه ورزشی ساپکو ( شنبه نهم دی ۱۳۹۶ )
» بیمارستان تریتا ( جمعه هشتم دی ۱۳۹۶ )
» ایران مستعد گسترش بندرهای خشک است ( جمعه هشتم دی ۱۳۹۶ )
» مجموعه فرهنگی ورزشی شرکت گاز استان کرمان ( پنجشنبه هفتم دی ۱۳۹۶ )
» طراحی راه‌آهن سیدنی با پله‌های چوبی ( پنجشنبه هفتم دی ۱۳۹۶ )
» ساختمان بانک تجارت ( چهارشنبه ششم دی ۱۳۹۶ )
» تخلیه و بارگیری 4 میلیون تنی کالا در بنادر قشم ( چهارشنبه ششم دی ۱۳۹۶ )
» بیمارستان آموزشی درمانی ۵۴۰ تختخوابی شهدای تجریش ( سه شنبه پنجم دی ۱۳۹۶ )
» طبیعت پاییزی همدان ( سه شنبه پنجم دی ۱۳۹۶ )
» تکمیل نیمی از محور بابا میدان-بهبهان ( سه شنبه پنجم دی ۱۳۹۶ )
» برج مارینا ( دوشنبه چهارم دی ۱۳۹۶ )