معرفی قم بهعنوان طرح آزمایشی توسعه شهر ریلی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: با توجه به ظرفیت زیرساختهای ریلی قم، این شهر آمادگی دارد بهعنوان طرح آزمایشی توسعه شهر ریلی در کشور معرفی شود.
محسن بهشتی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم در نخستین همایش تخصصی منطقهای شهرسازی ریل پایه گفت: با توجه به ظرفیت زیرساختهای ریلی قم، این شهر آمادگی دارد بهعنوان طرح آزمایشی توسعه شهر ریلی در کشور معرفی شود.
وی افزود: قم درزمینهٔ زیرساختهای ریلی درون و برونشهری توسعه خوبی دارد و در همین راستا برنامههای جامعی نیز برای چند سال آینده در این شهر طراحیشده و در دست اجراست.
بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز امیدواری کرد که با این کار، اجرای طرحهای کارشناسی مدنظر در توسعه خطوط ریلی محقق شود.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه ایران جزو کشورهای حادثهخیز در سفرهای جادهای محسوب میشود، توسعه خطوط ریلی باعث ایمنی مسافران، کاهش آلایندگی و کاهش هزینهها خواهد شد.
بهشتی افزود: توسعه حملونقل ریلی و ارتباط ریل درون و برونشهری از اولویتهای دولت یازدهم در سه سال گذشته بوده است که مقدمات خوبی در این زمینه فراهمشده و اتفاقهای اجرایی خوبی در حال انجام است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم به ظرفیتهای ریلی شهر قم اشاره و بیان کرد: ایستگاه مرکزی راهآهن قم با موقعیت بسیار مناسبی در مرکز شهر قرار دارد که در چند سال گذشته جایگاه واقعی خود را پیدا کرده و اتصال طرحهای توسعهای حملونقل درونشهری ازجمله مترو و قطار پرسرعت نیز به این ایستگاه در برنامه قرار دارد.
وی افزود: ایستگاه مرکزی راهآهن قم بهعنوان نقطه تبادل سفر در استان قم در نظر گرفتهشده است که با معماری و ساماندهی این ایستگاه حجم جابهجایی مسافر افزایش مییابد.
بهشتی با تأکید بر رفع نارساییهایی که در خطوط ریلی استان قم وجود دارد، گفت: ۲ سال پیش دیوار حائل موقتی برای ایمنی ساکنان مناطق حاشیه ریل راهآهن ایجاد شد که این اقدام باعث افزایش سرعت قطارها و ارتقای ایمنی حاشیهنشینان شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با بیان اینکه ۱۶ کیلومتر از خطوط راهآهن در بافت شهری قم قرار دارد، گفت: ظرفیت استفاده از زیر سطح بهعنوان گزینه جدی در مطالعات مشاوران قرارگرفته و در مقابل هزینه چند میلیارد یورویی که برای قطار پرسرعت تهران- قم- اصفهان میشود، با درصد کمی میتوان این ظرفیت را ایجاد کرد.
وی افزود: استفاده از ظرفیت زیر سطح باعث افزایش راندمان استفاده از قطار و ریل و جلب رضایتمندی مردم میشود.
نخستین همایش تخصصی منطقهای شهرسازی ریل پایه با حضور مدیران کل دستگاهها و سازمانهای استان، مشاور وزیر راه و شهرسازی، عضو هیئتمدیره راهآهن، مدیرکل راه و شهرسازی قم، مدیرکل راهآهن قم دانشجویان، کارشناسان و استادان حوزه حملونقل برگزار شد.
دسته بندی : اخبار
برچسبها: معرفی قم بهعنوان طرح آزمایشی توسعه شهر ریلی, قم, حمل و نقل, توسعه شهری








.jpg)



