پروژه های عمرانی ایران

کوه سرمشک؛ زیباترین جاذبه طبیعی کرمان

نویسنده : آریا مرادی | تاریخ : 23:59 - شنبه سی ام آبان ۱۳۹۴

کوه سرمشک؛ زیباترین جاذبه طبیعی کرمان

 

 

کوه سرمشک یکی از منحصر به فردترین جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان کرمان، در شرق روستای سرمشک از توابع دهستان دهتازیان شهرستان سیرجان و شمال روستای سرمشک از شهرستان جیرفت واقع شده است.
از ارتفاعات مهم این کوه قله دندانه هنزا است که در غرب روستای هنزا قرار دارد و حدود 3650 متر ارتفاع دارد.

این کوه با ارتفاع ۴۰۴۸ متر در ۱۰۵ کیلومتری شمال‌غربی جیرفت قرار داردو متعلق به شهرستان بافت هست و دومین قله از کوه‌های هزار است که سرچشمه رودهای رود رو و هلیل رود می‌باشد.

 

قله دندانه هنزا از ارتفاعات مهم این کوه است که در غرب روستای هنزا قرار دارد و حدود ۳۶۵۰ متر ارتفاع آن می‌باشد. جیرُفت را از سه جهت کوهستان‌هایی به ارتفاع ۴۰۰۰ متر احاطه کرده‌اند و تنها از جانب جنوب غربی به سمت تنگه هرمز در خلیج فارس سرزمین هموار دارد.

این منطقه به دلیل موقعیت خاص طبیعی اش که آن را کاملاً به محاصره در آورده‌است، از مسیر گردش‌های جهانگردان و نیز تحقیقات باستان‌شناسی به دور مانده‌است. بیشتر تحقیقات در منطقه میانرودان انجام شده‌اند.

بر حسب اتفاق آثار فراوانی از تمدن ناشناخته‌ای در جلگه هلیل‌رود از زیر خاک سر بیرون آوردند. تمدنی که از سپیده دم بشریت منشا می‌گیرد.

 


دسته بندی : تفریحی ورزشی گردشگری
برچسب‌ها: کوه سرمشک, زیباترین جاذبه طبیعی, کرمان, سیرجان

 

انتخاب سرمایه‌گذار خارجی برای احداث ترمینال «ایران‌شهر»

نویسنده : آریا مرادی | تاریخ : 12:17 - شنبه سی ام آبان ۱۳۹۴

انتخاب سرمایه‌گذار خارجی برای احداث ترمینال «ایران‌شهر»

 

 

محمود نویدی با تاکید بر اینکه ظرفیت ترمینال موجود فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) پاسخگوی تقاضا و حجم مسافر این فرودگاه نیست، از اصلاح و بهبود وضعیت موجود این ترمینال تا قبل از آغاز سفرهای نوروزی ۹۵ خبر داد و گفت: در حال حاضر این پروژه به پیمانکار واگذار شده و مشغول فعالیت است.

وی توسعه ظرفیت ترمینال موجود، بهبود سالن‌های ورود و خروج مسافران، اصلاح وضعیت سالن مخصوص بار مسافران، بهبود محوطه کنترل گذرنامه و افزایش تسهیلات بخش بازرسی و کنترل امنیت پروازهای خروجی را از مهمترین اقدامات جاری برای اصلاح وضع موجود ترمینال فعلی فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) تا پایان امسال و همزمان با آغاز سفرهای نوروز ۹۵ عنوان کرد.



مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به طرح‌های توسعه‌ای این فرودگاه اشاره کرد و گفت: حدود ۶ ماه گذشته شرکت ناکو هلند به عنوان شرکت کارفرما مشاور شهر فرودگاهی امام خمینی انتخاب شد که اخیرا نیز موافقت اولیه با این شرکت به امضا رسید.

نویدی با بیان اینکه شهر فرودگاهی امام در وسعت ۱۴ هزار هکتاری ساخته می‌شود که ۳۱۰۰ هکتار آن مجموعه هوانوردی شامل دو باند شمالی و جنوبی و ۵ ترمینال است، اظهار کرد: باند جنوبی این فرودگاه در مرحله ساخت قرار دارد و در تابستان سال آینده بعد از نصب سیستم‌های روشنایی به بهره برداری می‌رسد.

وی مساحت منطقه ویژه تجاری این فرودگاه را ۲۵۰۰ هکتار و وسعت منطقه آزاد را ۱۵۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: قانون مناطق آزاد نیز برای منطقه آزاد فرودگاه امام حاکم است به طوریکه تجار و بازرگانان می‌توانند بدون پرداخت مالیات و دریافت ویزا در این منطقه فعالیت اقتصادی کنند.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) افزود: علاوه بر این ۵ هزار هکتار منطقه عادی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) در نظر گرفته شده است.

نویدی افزود: در راستای توسعه فاز ۲ طرح جامع فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) با هدف توسعه ظرفیت مسافری، گسترش تسهيلات سفر و ارتقاء خدمات زيارتي براي زائران حج و عتبات عالیات ترمینال «سلام» با ظرفیت اعزام و پذيرش بیش از ۳ میلیون مسافر ورودی و خروجی در حال ساخت است و تا پاییز سال آینده افتتاح می شود.

وی با بیان اینکه ترمینال سلام با وسعت ۴۵ هزار مترمربع ساخته می‌شود گفت: يك طبقه ترمينال و۲طبقه مسير دسترسي مسافر به هواپيما از طریق سه دستگاه پل انتقال مسافران به هواپیما (ایربریج) در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در تکمیل فاز دوم طرح جامع فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) و افزایش ظرفیت مسافری این فرودگاه، احداث ترمینال دو تحت عنوان ترمینال ایرانشهر با ظرفیت اعزام و پذیرش سالانه ۲۰ تا ۲۲ میلیون مسافر پیش بینی شده است که طی ۸ ماه گذشته مذاکراتی با سرمایه‌گذاران مختلف خارجی صورت گرفته و عملیات اجرایی مناقصه انتخاب سرمایه‌گذار ساخت این ترمینال در سال جاری برگزار میشود.


نویدی با بیان اینکه امیدواریم عملیات ساخت ترمینال ایران‌شهر در سال جاری آغاز شود گفت: مدت ساخت این ترمینال بین ۳ تا ۵ سال و همچنین سرمایه مورد نیاز برای احداث آن یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برآورد شده است که ۱۰۰درصد سرمایه مورد نیاز برای ساخت این ترمینال توسط سرمایه‌گذار تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام (ره) افزود:‌ ۲۰ دستگاه پل اتصال مستقیم مسافران از سالن به هواپیما (ایربریج)، سیستم اتوماتیك جابجایی بار مسافر، سالن تشریفات اختصاصی (CIP) و سیستم چك مسافر اتوماتیك از جمله تجیهزات پیش‌بینی شده برای ترمینال مسافری ایران‌شهر است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان اعزام و پذیرش فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) سالانه حدود ۶ میلیون نفر و بیش از ظرفیت فیزیکی ترمینال موجود است گفت: با بهره برداری از ترمینال «سلام» در تابستان سال آینده ظرفیت مسافری فرودگاه بین‌‌المللی امام خمینی به حدود ۱۰ میلیون در سال افزایش می‌یابد. همچنین با ساخت ترمینال مسافری «ایران‌شهر» طی سه تا ۵ سال آینده که ۲۰ میلیون ظرفیت مسافری در سال دارد، ظرفیت اعزام و پذیرش مسافر فرودگاه امام خمینی به حدود ۳۰ میلیون مسافر در سال می‌رسد.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ادامه داد: علاوه بر این در فاز سوم در طرح جامع فرودگاه ظرفیت مسافری این فرودگاه به اعزام و پذیرش ۵۰ میلیون مسافر و در فاز ۴ نیز این ظرفیت به ۹۰ میلیون مسافر در سال افزایش می یابد.

نویدی با تاکید بر اینکه فرودگاه‌ها چاه‌های نفت در حال فوران در دنیا هستند گفت: مخازن مشترک ما در این عرصه دو فرودگاه دبی و استانبول هستند که متاسفانه در رقابت با ما پیشی گرفتند.

وی همچنین خواستار ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای آب‌رسانی به فرودگاه امام خمینی (ره) توسط وزارت نیرو شد و گفت: فرودگاه خشک نمی‌تواند بهره‌وری داشته باشد از این رو موضوع آب‌رسانی به این فرودگاه یکی از درخواست‌های ما از دستگاه‌های ذیربط است.


دسته بندی : حمل و نقل
برچسب‌ها: انتخاب سرمایه‌گذار خارجی برای احداث ترمینال «ایران, فرودگاه امام خمینی, ایران, سرمایه گذاری خارجی

 

جزیره ای در ایران که باید آن را قبل از مرگ دید

نویسنده : آریا مرادی | تاریخ : 18:54 - جمعه بیست و نهم آبان ۱۳۹۴

جزیره ای در ایران که باید آن را قبل از مرگ دید

 

جزیره هرمز در جنوب ایران هنوز جاذبه های بکری دارد که بیشتر آن را با خاک ها و کوههای رنگی اش می شناسند. این جزیره را هر گردشگر داخلی و خارجی باید تا قبل از مرگ ببیند.

جزیره هرمز را به خاک های رنگینش می شناسند. اگر به بندرعباس رفتید به بندرگاه بروید و همان جا بلیت جزیره را به قیمت حدود 7 هزار تومان بخرید. ساعت های زوج شناورها به سمت جزیره حرکت می کنند اگر مسافر به حد کفایت آمده باشد وگرنه باید یک ساعتی را منتظر شوید تا زنانی با چادر رنگی و مردانی که روز کاری خود را در بندرعباس گذرانده اند، وارد شناور شوند.


دسته بندی : تفریحی ورزشی گردشگری
برچسب‌ها: جزیره ای در ایران که باید آن را قبل از مرگ دید, جزیره هرمز, ایران, خلیج فارس

 

تهران به آسمانخراش نیاز دارد/قواعد ساخت رعایت شود

نویسنده : آریا مرادی | تاریخ : 18:22 - جمعه بیست و نهم آبان ۱۳۹۴

تهران به آسمانخراش نیاز دارد/قواعد ساخت رعایت شود

 

 

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران معتقد است: تهران نیازمند احداث آسمانخراش است اما باید شرایط احداث آن رعایت شود .

محمد مهدی تندگویان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص احتمال ساخت برج ۱۲۱ طبقه پس از ابلاغ ضوابط بلند مرتبه سازی در پایخت گفت : من اطلاعی از این موضوع ندارم، نمی دانم چه طراحی دارد و در کجا قرار است ایجاد شود .

او ادامه داد: من مخالف ساخت آسمان خراش در تهران نیستم، این نیازی است که به شهر تهران تحمیل شده است. شهری که ۹ میلیون نفر در آن ساکن هستند و روزانه  ۱۵ میلیون نفر درآن تردد دارند اگر آسمان خراش نداشته باشد چه کند. این شهر تا کجا بسط پیدا کند. تهران در حال حاضر به  استان البرز وصل شده است و از سوی دیگر به مرزهای رودهن و آبعلی رسیده است .

تندگویان معتقد است : برای پاسخگویی به این جمعیت تهران نیازمند احداث آسمانخراش است. احداث آسمان خراش خوب است به شرط آن که قواعد آن نیز رعایت شود. ایمنی ساخت و رعایت فاصله املاک مجاور، دسترسی، مطالعات و پیوست های ترافیکی و اجتماعی داشته باشد .

به گفته این عضو شورای شهر تهران جانمایی مناسب  از دیگر مواردی است  که در احداث آسمان خراش باید به آن توجه شود.


دسته بندی : اخبار
برچسب‌ها: تهران, آسمانخراش, 121طیقه, بلندمرتبه سازی

 

بیمارستان پارس زاهدان

نویسنده : آریا مرادی | تاریخ : 2:32 - جمعه بیست و نهم آبان ۱۳۹۴

بیمارستان پارس زاهدان

 

استان سیستان و بلوچستان به عنوان بزرگترین استان کشور و جمعیتی بالغ بر 5/2 میلیون نفر متاسفانه فاقد بیمارستان خصوصی بوده و بیماران ناچاراٌ به استان های هم جوار جهت دریافت خدمات مورد نظر مراجعه می کنند.لذا شرکت پارس طب زاهدان اقدام به احداث یک بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی با زیربنایی حدود 27000 متر مربع در زمینی به مساحت 34805 متر مربع واقع در بلوار پرستار در هشت طبقه که شامل کلیه بخشهای تخصصی و فوق تخصصی بوده که در حال حاضر در استان نمی باشد و علاوه بر این بهلحاظ اقتصادی نیز در آن واحد های تجاری پیش بینی شده است.


دسته بندی : بیمارستان
برچسب‌ها: بیمارستان, پارس, زاهدان, درمانی

 

معماری شیک و مجلل ایستگاه های مترو در مسکو ، به روایت تصویر

نویسنده : آریا مرادی | تاریخ : 2:25 - جمعه بیست و نهم آبان ۱۳۹۴

معماری شیک و مجلل ایستگاه های مترو در مسکو ، به روایت تصویر

 

 

 بدون هیچ تردیدی مترو شاخص ترین وسیله نقلیه عمومی مسکو است که روزانه چند میلیون نفر را جابه جا می کند. ساخت مترو در روسیه بر اساس تصویب کنگره کمیته مرکزی حزب کمونیست، در ۱۵ ژوئن سال ۱۹۳۱ آغاز شد.ظرف ۴ سال اولین خط مترو به طول کلی ۲/۱۱ کیلومتر با ۱۳ ایستگاه و تاسیسات مربوطه تکمیل گردید و ۱۵ می ۱۹۳۵ به بهره برداری رسید.


دسته بندی : حمل و نقل
برچسب‌ها: معماری, شیک و مجلل ایستگاه های مترو در مسکو, مترو, تهران

 

بیمارستان بین المللی ولیعصر تبریز

نویسنده : آریا مرادی | تاریخ : 2:8 - جمعه بیست و نهم آبان ۱۳۹۴

بیمارستان بین المللی ولیعصر تبریز

 

کارفرما: شرکت پزشکان ولیعصر تبریز

نام پروژه: بیمارستان بین المللی ولیعصر تبریز

کاربری: درمانی با 300 تخت

خدمات این مهندسان مشاور: برای مطالعات، طراحی و نظارت بر اجرای کارهای معماری، سازه، تأسیسات و تجهیزات الکتریکی و مکانیکی

زیربنا حدود :42000 مترمربع

تعداد طبقات: 6 طبقه

 

محل اجرا: تبریز

 

 


دسته بندی : بیمارستان
برچسب‌ها: بیمارستان, بین المللی ولیعصر, تبریز, درمانی

 

بیمارستان آموزشی 320 تختخوابی ولیعصر اراک

نویسنده : آریا مرادی | تاریخ : 19:24 - پنجشنبه بیست و هشتم آبان ۱۳۹۴

بیمارستان آموزشی 320 تختخوابی ولیعصر اراک

 

کارفرما: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اراک

نام پروژه: بیمارستان آموزشی 320 تختخوابی ولیعصر اراک

کاربری: آموزشی، درمانی با 420 تخت

خدمات این مهندسان مشاور: برای مطالعات، طراحی و نظارت بر اجرای کارهای معماری، سازه، تأسیسات و تجهیزات الکتریکی و مکانیکی

زیربنا حدود :  52000 مترمربع

تعداد طبقات: 15 طبقه

پیشرفت پروژه: درحال انجام عملیات سازه

 

محل اجرا: اراک

 

 


دسته بندی : بیمارستان
برچسب‌ها: بیمارستان, 320 تختخوابی ولیعصر, اراک, مرکزی

 

محدوده جدید تجارت در پایتخت

نویسنده : آریا مرادی | تاریخ : 0:7 - پنجشنبه بیست و هشتم آبان ۱۳۹۴

محدوده جدید تجارت در پایتخت

 

 

وزارت راه و شهرسازی مقدمات احداث شهر فرودگاهی حاوی دو منطقه «ویژه اقتصادی» و «آزاد تجاری» را در محدوده 13700 هکتاری اراضی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) آغاز کرد. «شهر فرودگاهی» تکلیف برنامه پنجم بوده که با شکل‌دهی به کسب‌و‌کارهای مرتبط با ترانزیت هوایی از جمله ایجاد 25 شهرک تخصصی تجاری، صنعتی، اداری، گردشگری و صادراتی، کارکرد فرودگاه امام را از صرفا حمل‌و‌نقل بار و مسافر به بنگاه اقتصادی چندوجهی توسعه می‌دهد و برای شرکت‌های هوایی، درآمد پایدار ایجاد می‌کند. در دنیا، 82 شهر فرودگاهی فعال است. 

احداث «شهر فرودگاهی» در اراضی اطراف فرودگاه امام خمینی(ره) استارت زده شد. کابینه یازدهم با تاسیس شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) بنا دارد تکلیف برنامه پنجم توسعه را در محدوده 13 هزار و700 هکتاری فرودگاه امام خمینی(ره) با احداث دو منطقه کسب‌و‌کار و 25شهرک تخصصی در حوزه‌های مختلف عملیاتی کند. شهر فرودگاهی به مجموعه‌ای عنوان می‌شود که با استفاده از اراضی بکر اطراف فرودگاه‌های بین‌المللی در شهرهای بزرگ و پرجمعیت دنیا ایجاد می‌شود و با احداث صنایع و مراکز مختلف در آن به یک منطقه ویژه اقتصادی و یک منطقه آزاد تجاری تبدیل می‌شود و امکان افزایش درآمد پایدار فرودگاه‌ها را به‌وجود می‌آورد.

 به گزارش پروژه های عمرانی ایران به نقل از «دنیای اقتصاد» احداث شرکت «شهر فرودگاهی» امام خمینی(ره) به عنوان یکی از تکالیف بر زمین مانده برنامه پنجم توسعه با تصویب اساسنامه آن در اسفندماه سال گذشته در مسیر تازه‌ای قرار گرفت. وزارت راه‌وشهرسازی نیز اخیرا جزئیات احداث «شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)» را اعلام کرد.

محدوده فرودگاه امام خمینی(ره) و اراضی اطراف آن مجموعا 13 هزار و700 هکتار است و در حال حاضر ظرفیت جابه‌جایی سالانه 6 میلیون نفر مسافر را دارد. به گفته مقامات ارشد این وزارتخانه قرار است در فاز نهایی اجرای این پروژه ظرفیت حمل و نقل مسافران این فرودگاه سالانه به 90 میلیون نفر برسد.

طرح اولیه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) شامل دو منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی است که به ترتیب در زمین‌هایی با وسعت 1500 هکتار و 2500 هکتار در داخل محدوده 13 هزار و 700 هکتاری احداث می‌شود. همچنین در محدوده این شهر فرودگاهی 25 شهرک صنعتی در حوزه‌های مختلف صنعتی، تجاری، اداری، گردشگری، رفاهی، اقامتی، زیست محیطی، نمایشگاهی، آموزشی و خدمات پشتیبان حمل‌ونقل هوایی از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی راه‌اندازی خواهد شد.

طبق اعلام وزارت راه‌وشهرسازی قرار است منابع اولیه برای ایجاد اولین شهر فرودگاهی کشور از محل واگذاری زمین فرودگاه امام خمینی(ره) به عنوان آورده غیرنقدی و سرمایه اولیه هزار میلیارد تومان تامین شود که منجر به اشتغال‌زایی 500 هزار نفر خواهد شد و هفت هدف اصلی را دنبال خواهد کرد. این اهداف شامل توسعه هوانوردی و حمل‌ونقل هوایی بار و مسافر از طریق ایجاد جریان منابع مالی و درآمدی پایدار برای فرودگاه، افزایش درآمد ارزی، رشد اقتصاد پایدار، افزایش درآمد شرکت‌های هوایی، هدایت وقت آزاد مسافران ترانزیتی و تبدیل فرودگاه امام خمینی(ره) به قطب اول حمل بار و قطب دوم حمل مسافر در منطقه است.

قرن 21 و توسعه شهرهای فرودگاهی

شهرهای فرودگاهی را محور توسعه قرن 21 می‌دانند. پیش از این کارخانه‌ها به دنبال مکان‌هایی بودند که حداقل با دو وسیله حمل‌و‌نقلی بتوانند به هم وصل شود از این رو بنادر دریایی در قرون 17 و 18 شکل گرفتند. پس از آن در قرن 19 راه آهن نقش مهمی در جابه جایی حجیم بار و مسافر ایفا کرد. به همین دلیل راه آهن در کشور آمریکا ساخته شد و چون کاربری اطراف راه آهن به سرمایه‌گذاران با شرایط ویژه و اقتصادی داده شده بود عمده شهرها در اطراف راه آهن شکل گرفتند. از این رو راه آهن را ستون فقرات توسعه آمریکا می‌دانند. در کشور ما نیز قانونی در مجلس پنجم به تصویب رسید که بر مبنای آن به وزرات راه‌وشهرسازی اجازه داده شد که کاربری زمین‌های اطراف راه‌آهن‌های کشور را تغییر داده و درآمد حاصل از آن را به‌عنوان منبع کسب درآمد برای ایمنی حمل‌ونقل کشور استفاده کند اما این قانون به‌دلیل عدم باور نقش حمل‌‌ونقل در توسعه در سال‌های گذشته اقدام چشمگیری برای آن انجام نشده است. پس از این و در قرن بیستم جهان شاهد توسعه حمل‌و‌نقل جاده‌ای بود که آثار سوئی همچون شکل‌گیری پدیده «حومه‌نشینی» در شهرها را به دنبال داشت. توسعه این شکل حمل‌ونقل در کلان‌شهر تهران نیز به شکل‌گیری پدیده حومه‌نشینی و گسترش افقی مراکز سکونتی همچون شهر جدید پرند منجر شد که فقط شکل یک شهر خوابگاهی و فاقد مراکز اشتغال را دارد.

در این راستا بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا به دنبال احداث شهرهای فرودگاهی رفتند. چون معمولا فرودگاه‌ها با صدها یا هزاران هکتار زمین توسعه نیافته مواجه هستند و از این جنبه هر یک از آنها روی معدن طلای «موقعیت زمین» خود خوابیده‌اند و باید در قرن 21 با توسعه صنعت هوانوردی چه در بخش مسافری و در چه در بخش باری به این معدن نگاهی دیگر کرد.

در حال حاضر حدود 82 شهر فرودگاهی در کشورهای دنیا از جمله آمریکا، چین، هلند، آلمان و امارات شکل گرفته این در حالی است که اولین بار در سال 65 موضوع ایجاد شهر فرودگاهی در ایران مطرح شد. اما در همان زمان، دوبی ساخت چنین شهری را آغاز کرد.

بسیاری از کارشناسان و طراحان شهر فرودگاهی معتقدند تجربه موفق بنادر دریایی در ایجاد فعالیت‌های اقتصادی مرتبط با حمل‌ونقل در مورد شهرهای فرودگاهی نیز اتفاق خواهد افتاد. هدف کشورهای دنیا از ایجاد شهرهای فرودگاهی استفاده از معدن طلای زمین بکر اطراف فرودگاه‌ها و توسعه خدمات هوانوردی و حمل‌ونقل هوایی مسافر و بار از طریق این معدن است به‌گونه‌ای که فرودگاه‌های امروزی فراتر از زیرساخت هوایی و جابه‌جایی کلان مسافر در نقش موتور محرکه توسعه اقتصادی کلان‌شهر عمل می‌کنند. در حال حاضر فرودگاه بین‌المللی در شهرهایی که شکل شهر فرودگاه به خود گرفته‌اند به عنوان یک بنگاه اقتصادی و سازمان تجاری چند وجهی شناخته می‌شوند، این نقش جدید از این منظر قابل توجه است که مطابق با پیش‌بینی‌ها طی سال‌های 2008 تا 2028 ترافیک هوایی مسافران تجاری از 6/ 4 میلیارد مسافر به 12 میلیارد مسافر افزایش پیدا می‌کند.

 شروط ساخت شهر فرودگاه

الگوهای تجربه شده در طرح‌های «شهر فرودگاه» نشان می‌دهد که پیش شرط ایجاد یک شهر فرودگاه وجود یک فرودگاه بین‌المللی موفق با ترافیک هوایی قابل توجه در قلب شهر فرودگاه، جذب سرمایه و تسهیلات برای کسب‌وکار مرتبط است. در نمونه‌های شهر فرودگاهی دنیا، فرودگاه‌های موفق با تسهیل واگذاری زمین اجاره‌ای بین 50 تا 99 سال توانسته‌اند سرمایه‌گذاران زیادی جذب کنند؛ اما تقریبا در تمامی فرودگاه‌های دنیا مالکیت زمین در اختیار فرودگاه باقی می‌ماند و به سرمایه‌گذار منتقل نمی‌شود.

مزایای اصلی شهر فرودگاهی

افزایش میزان درآمدهای غیرهوانوردی فرودگاه به اندازه دوسوم درآمد هوانوردی، توسعه زیرساخت‌های هوایی، افزایش تعداد مسافران، افزایش 3 تا 5 برابری درآمد خطوط هوایی از مهم‌ترین مزایای احداث شهر فرودگاهی نام برده شده است.

در محدوده شهرهای فرودگاهی ایجاد پارک‌های فناوری، پارک‌های پشتیبانی، صنایع سبک و مراکز صنعتی، مراکز خرده فروشی و عمده‌فروشی، مجتمع‌های فناوری، امکانات پزشکی، هتل، مراکز تفریحی و گردشگری و توسعه مناطق مسکونی مختلط از جمله کسب‌وکارهای مرتبط با فرودگاه‌ها است که می‌تواند شکل بگیرد.

ویژگی‌های شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)

«شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)» به عنوان یکی از تکالیف بر زمین مانده برنامه پنجم توسعه است. طبق قانون ایجاد این شهر فرودگاهی با احداث منطقه آزاد تجاری در زمینی به مساحت 1500 هکتار و منطقه ویژه اقتصادی در زمینی به مساحت 2500 هکتار برای ارائه خدمات بانکی، بیمه‌ای، گردشگری، پزشکی، رفاهی و ... دنبال می‌شود. اداره این شهر فرودگاهی توسط شرکت دولتی «شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)» انجام می‌شود. منطقه‌بندی این شهر فرودگاهی توسط مشاور ژاپنی بر مبنای چشم‌انداز ایجاد یک محیط مناسب و روان برای تحقق سرمایه‌گذاری‌های پایدار انجام شده است.

مزایای دو منطقه آزاد و ویژه

برای جذب سرمایه‌گذاران در منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) مزایای متعددی پیش‌بینی شده است. معافیت مالیاتی 20 ساله، ثبت ساده و آسان شرکت‌ها، امکان ورود و خروج کالا از منطقه به خارج از کشور بدون تشریفات اداری، مقررات آسان برای ورود قانونی تمامی کالاها، معافیت از حقوق گمرکی برای واردات مواد اولیه و معافیت مالیاتی حقوق و دستمزد تمامی شاغلان از جمله مواردی است که جهت تسهیل امور سرمایه‌گذاران این منطقه از شهر فرودگاهی به تصویب رسیده است. همچنین برای آن دسته از سرمایه‌گذارانی که به منطقه ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به‌عنوان نزدیک ترین منطقه ویژه اقتصادی به پایتخت وارد می‌شوند نیز مزایای مختلفی همچون معافیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده، ورود ماشین آلات خط تولید بدون عوارض گمرکی، تسهیل صدور مجوز ساخت و پایان کار پیش‌بینی شده است.

ریز فعالیت 25 شهرك

در اساسنامه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، هدف از راه‌اندازی چنین مجموعه‌ای، تامین جریان درآمدی پایدار برای توسعه فرودگاه و در نتیجه توسعه حمل‌و‌نقل هوایی بین‌المللی در تهران و افزایش سهم ایران از این حوزه، معرفی شده است. گزارش «دنیای‌اقتصاد» از جزئیات 25 شهرك قابل تاسیس در این شهرفرودگاهی حاكی است: مقرر شده یك شهرك سلامت برای ارائه خدمات توریست پزشكی، یك شهرك دانش و آموزش عالی، شهرك گردشگری، شهرك رسانه‌ای، شهرك تفریحی به مساحت 500 هكتار برای ایجاد شهربازی و سرزمین گردشگری، شهرك تجاری در فضای 300 هكتار برای پذیرش دفاتر مركزی بانك‌ها، بیمه‌ها و برندهای تجاری، شهرك هتل و همایش در زمینی به مساحت 78 هكتار، شهرك تحقیقات زیست‌محیطی به وسعت 300 هكتار، شهرك نمایشگاهی در وسعت 150 هكتار برای خودرو، طلا، مصالح ساختمانی و ...، شهرك صادرات گل و گیاه و محصولات صادراتی نیازمند خدمات هوایی در زمین 167 هكتاری، شهرك صنایع كوچك و‌ های‌تك و همچنین شهرك خدمات پشتیبان صنعت هوایی در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) توسط بخش خصوصی و با تسهیلاتی كه دولت برای جذب سرمایه‌گذاران ارائه می‌كند، تاسیس شود.

11 کشور مشغول احداث شهر فرودگاهی

 گروه مسکن: علاوه بر 82 شهر فرودگاهی در حال فعالیت و دایر در عمده کشورهای جهان از جمله آمریکا، هلند، آلمان و چین هم‌اکنون در 11 کشور دنیا از جمله ایران عملیات احداث 11شهر فرودگاهی در مراحل مختلف طراحی، اجرا و تکمیل در دست احداث است. این شهرهای فرودگاهی در امارات، ترکیه، هند، مصر، مالزی، اسکاندیناوی، فیلیپین، قطر، فنلاند، تایوان و تهران در حال ساخت است.

 بررسی‌هایی که وزارت راه‌وشهرسازی از 82 شهر فرودگاهی در حال فعالیت انجام داده است نشان می‌دهد: فصل مشترک کسب‌و‌کار در همه 82 شهرفرودگاهی شامل مراکز تجاری خرده‌فروشی و تجارت بین‌الملل، مراکز هتل و همایش، مناطق تفریحی و گردشگری، صنایع کوچک و مناطق مسکونی متفاوت از شهرهای معمولی است. شهر فرودگاهی کشور آمریکا یکی از نمونه‌های موفق است که در سال 1974 احداث شده و هم‌اکنون درون آن منطقه صنعتی، کریدور تجاری و دو هتل مشغول فعالیت هستند. شهر فرودگاهی آمستردام هلند نیز از دیگر نمونه‌های موفقی است که از سال 1967 تاکنون در حال فعالیت است. کاربری اراضی این شهر فرودگاهی به کتابخانه، موزه، سالن عروسی، غسال‌خانه (برای اجسادی که از طریق هوایی جابه‌جا می‌شوند) هتل هیلتون، نمایشگاهی، لجستیک و... اختصاص دارد. شهر فرودگاهی کشور چین نیز توانسته ظرفیت جابه‌جایی مسافران هوایی فرودگاه شهر پکن را به بیش از 83میلیون نفر در سال ارتقا دهد. کاربری اراضی این شهر فرودگاهی آشپزخانه جهانی، منطقه فروشگاه‌های معاف از گمرک، منطقه تجاری، باغ شهر، برج های تجاری و اداری است.


دسته بندی : اخبار
برچسب‌ها: محدوده جدید تجارت در پایتخت, تهران, شهرسازی, طرح تفضیلی

 

ترمینال سلام فرودگاه بین المللی امام خمینی

نویسنده : آریا مرادی | تاریخ : 20:1 - چهارشنبه بیست و هفتم آبان ۱۳۹۴

ترمینال سلام فرودگاه بین المللی امام خمینی 

 

ترمینال سلام فرودگاه بین المللی امام خمینی )ترمینال ۵(/ احداث ساختمان سلام فرودگاه بین المللی امام خمینی)ره( بمنظور ایجاد تسهیلات درسفر زائرین مکه مکرمه وعتبات عالیات در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرارگرفت واجرای پروژه به صورت PC .به شرکت ملی ساختمان واگذارگردید. این ترمینال با مساحت ۵۲۱۰۰ .مترمربع زیربنا شامل ساختمان ترمینال،کنکورس،موتورخانه و پست برق میباشد.


دسته بندی : حمل و نقل
برچسب‌ها: ترمینال سلام, فرودگاه بین المللی امام خمینی, فرودگاه, حمل و نقل

 

آخرین مطالب

» مجتمع تجاری سام ( شنبه نهم دی ۱۳۹۶ )
» مجموعه ورزشی ساپکو ( شنبه نهم دی ۱۳۹۶ )
» بیمارستان تریتا ( جمعه هشتم دی ۱۳۹۶ )
» ایران مستعد گسترش بندرهای خشک است ( جمعه هشتم دی ۱۳۹۶ )
» مجموعه فرهنگی ورزشی شرکت گاز استان کرمان ( پنجشنبه هفتم دی ۱۳۹۶ )
» طراحی راه‌آهن سیدنی با پله‌های چوبی ( پنجشنبه هفتم دی ۱۳۹۶ )
» ساختمان بانک تجارت ( چهارشنبه ششم دی ۱۳۹۶ )
» تخلیه و بارگیری 4 میلیون تنی کالا در بنادر قشم ( چهارشنبه ششم دی ۱۳۹۶ )
» بیمارستان آموزشی درمانی ۵۴۰ تختخوابی شهدای تجریش ( سه شنبه پنجم دی ۱۳۹۶ )
» طبیعت پاییزی همدان ( سه شنبه پنجم دی ۱۳۹۶ )
» تکمیل نیمی از محور بابا میدان-بهبهان ( سه شنبه پنجم دی ۱۳۹۶ )
» برج مارینا ( دوشنبه چهارم دی ۱۳۹۶ )