پروژه های عمرانی ایران

افزایش ظرفیت ترمینال فرودگاهی کیش به شش میلیون مسافر

نویسنده : آریا مرادی | تاریخ : 21:46 - جمعه بیست و نهم مرداد ۱۳۹۵

افزایش ظرفیت ترمینال فرودگاهی کیش به شش میلیون مسافر

 

 

 

 رییس هیات مدیره منطقه آزاد کیش گفت: با ساخت ترمینال فرودگاهی کیش پذیرش مسافر در این جزیره از یک میلیون و 800 هزار مسافر به شش میلیون مسافر خواهد رسید.
 
 علی‌اصغر مونسان با اعلام اینکه ترمینال مسافری فرودگاه کیش با ظرفیت 4.5 میلیون مسافر در سال 96 به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: این دومین ترمینال بزرگ فرودگاهی پس از فرودگاه امام خمینی (ره) در کشور است و با ایجاد این ترمینال ظرفیت پذیرش مسافر در جزیره از یک میلیون و 800 هزار مسافر به شش میلیون مسافر خواهد رسید.


دسته بندی : اخبار
برچسب‌ها: ترمینال فرودگاهی کیش, حمل و نقل, کیش, فرودگاه

 

طبیعت روستای سنگچال آمل

نویسنده : آریا مرادی | تاریخ : 21:41 - جمعه بیست و نهم مرداد ۱۳۹۵

طبیعت روستای سنگچال آمل

 

 

مناطق ییلاقی روستای سنگچال از توابع بخش مرکزی شهرستان آمل که در دهستان چلاو واقع است.

 


دسته بندی : تفریحی ورزشی گردشگری
برچسب‌ها: طبیعت, روستای سنگچال, آمل, مازندران

 

بندر خشك اینچه‌برون گامی به سوی توسعه ریلی

نویسنده : آریا مرادی | تاریخ : 21:37 - جمعه بیست و نهم مرداد ۱۳۹۵

بندر خشك اینچه‌برون گامی به سوی توسعه ریلی

 

 

 

 

ایران كشوری با وسعت بالغ بر یك میلیون و ۶۴۸ هزار و ۱۹۵ كیلومتر مربع از شمال با كشورهای تركمنستان، آذربایجان و ارمنستان، از غر‌ب با تركیه و عراق و از شرق با كشورهای پاكستان و افغانستان همسایه بوده و موقعیت ویژه جغرافیایی آن که از شمال به دریای خزر و از جنوب به خلیج فارس و دریای عمان متصل است، موجب شده تا به عنوان پل ارتباطی شرق به غرب آسیا در جایگاه ممتاز حمل‌ونقل بین‌المللی قرار گیرد.
 
 هم‌اینك كریدورهای ترانزیتی متعددی از جمله كریدورهای شمال‌-‌جنوب (غرب دریای خزر)، كریدور بین‌المللی آسیا‌-‌اروپا، كریدور شرق‌-‌غرب (خلیج فارس‌-‌دریای مدیترانه)، كریدور اسلام آباد‌-‌تهران‌-‌استانبول و كریدور ایران‌-‌تركمنستان‌-‌قزاقستان (شرق دریای خزر)، قلمرو ایران و خاورمیانه را به آسیا و اروپا متصل می‌كند .
 
امروزه استفاده از حمل‌ونقل ریلی در زمینه بار و مسافر در دنیا به دلیل مزیت‌های آن رو‌به توسعه بوده و گرانی حمل‌ونقل هوایی، نارسایی شبكه حمل‌ونقل جاده‌ای به ویژه ضریب ایمنی پایین راه‌ها و از طرف دیگر كاهش ۷ برابری مصرف سوخت، ۵۰ برابر ایمنی بیشتر‌، ۲۰ برابر آلودگی كمتر، سهم ناچیز در آلودگی صوتی، ظرفیت جابه‌جایی بالاتر، رفاه و راحتی بیشتر، استهلاك و هزینه تعمیر و نگهداری كمتر و صرفه اقتصادی بالا موجب شده تا كشورهای پیشرفته و پرجمعیت دنیا نسبت به سرمایه‌گذاری و توسعه شبكه ریلی خود بیش از گذشته اقدام كنند.
 
بر اساس گزارش منتشر شده در روابط عمومی  شرکت راه‌آهن، بندر خشك، منطقه‌ای است در داخل كشور با دسترسی به شبكه‌های حمل‌ونقل، به ویژه راه‌آهن است كه در نزدیكی مراكز تجمع كالا و به منظور تجهیز آن‌ها برای بهبود نظام حمل‌و‌نقل دركشور، تسهیل عملیات گمركی، تسهیل تجارت آزاد به منظور ایجاد ارزش افزوده و تنظیم اقتصادی بازار به‌کار گرفته می‌شود.
 
در حال حاضر در بسیاری از كشورها، بنادر خشك راه‌اندازی شده و نقش مهمی در بهبود و توسعه وضعیت حمل‌ونقل كالا بویژه كالای كانتینری دارند.
 
در كشورهای آمریكا، برزیل و كانادا در قاره آمریكا، اسپانیا، ایتالیا، آلمان، بلژیك، سوئد، فرانسه، فنلاند و هلند در اروپا، استرالیا و زلاندنو در اقیانوسیه، امارت متحده عربی، پاكستان، فیلیپین، كامبوج و هندوستان در آسیا و تانزانیا، در آفریقا انواع مختلفی از بنادر خشك راه‌اندازی شده است.
 
از جمله ویژگی‌هایی كه اینچه‌برون استان گلستان را نامزد احداث بندرخشك كرده، آب و هوای خشك این منطقه است كه امكان نگهداری كالاها بدون نگرانی در آن میسر و زمین‌های گسترده و غیرقابل كشت اطراف ایستگاه می‌تواند ظرفیتی برای ساخت انبارها، سیلوها و احداث مراكز دپوی بار، با نرخ ارزانتر نسبت به زمین‌های بنادر و مراكز مشابه در اختیار قرار دهد و اینچه برون را به بزرگترین هاب انبارهای منطقه برای توزیع كالاهای بازرگانان و واردات مواد اولیه مورد نیاز واحدها و مجتمع‌های صنعتی منطقه آزاد تجاری وصنعتی اینچه برون تبدیل كند.
 
از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی بنادر خشك می‌توان به كاهش تقاضای نیاز به استفاده از اراضی حاشیه ساحل، افزایش كارایی حمل‌ونقل، بهبود وضعیت زیرساخت‌های مرتبط با حمل‌ونقل، بهبود وضعیت مالی و اقتصادی، افـزایش سرمایه‌گذاری مستقیم كشورهای خارجی و موارد دیگر اشاره كرد.
 
با توجه به برنامه‌ریزی‌های به‌عمل آمده  و تعداد واگن تعویض بوژی شده در افق ۱۴۱۴ در منطقه اینچه‌برون به تعداد ۵۷۵ دستگاه واگن در روز نیاز است كه جهت انجام عملیات، نیاز به احداث ۱۰ خط تعویض بوژی و تعداد ۱۱۰۰۰ دستگاه بوژی نیز وجود دارد.
 
طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در سال ۱۴۱۴، میزان ۳۶ میلیون تن بار بصورت ترانزیت، واردات و صادرات از ایستگاه اینچه‌برون حمل خواهد شد كه برابر قرارداد منعقده با شركت RZD روسیه با مبلغ ۱.۲ میلیارد یورو، با بازسازی و تغییرات انجام شده در زیر ساخت‌های ریلی و برقی كردن خطوط، امکان حمل بار به‌میزان ۱۷.۵ میلیون تن از مسیر اینچه‌برون-گرمسار مهیا است و مابقی بنا به تقاضای بار برابر ‌برنامه‌ریزی‌ انجام شده از مسیر گرگان به شاهرود و گرگان به مشهد قابل حمل است.
 
با محقق شدن حمل‌و‌نقل ۳۶ میلیون تن بار، بندرخشك اینچه برون به یك مركز مهم صادرات، واردات و ترانزیت تبدیل خواهد شد و بهره‌برداری از این طرح بزرگ ریلی علاوه بر فراهم کردن زمینه ترانزیت كالا و مسافر در حجم انبوه بین كشورهای همسایه، موجب ارتقای مناسبات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در سطح بین‌المللی خواهد شد.
 
در همین راستا سیدمحمد احمدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در كشور تركمنستان كه به همراه اعضای شورای حمل‌و‌نقل استان گلستان به منظور بررسی و شناسایی ظرفیت‌های استان‌های هم‌جوار با كشور تركمنستان از ایستگاه و خطوط ریلی اینچه‌برون بازدید كرده بود در این باره معتقد است که خطوط ریلی شمال‌شرق ۲ نقش تاثیر‌گذاری درحوزه صادرات و ترانزیت كالا دارد.
 
او در این‌باره گفته بود كه استان گلستان استانی مستعد و دارای ظرفیت و پتانسیل‌هایی است كه می‌تواند به نوبه خود برای اقتصاد كشور نقش مهمی را ایفا كند.
 
به گفته او همه ما باید نیازها و ظرفیت‌های كشورهای همسایه از جمله كشور تركمنستان را شناسایی کنیم تا بتوانیم به بازار‌های آنان بیش از پیش ورود پیدا كنیم و در حوزه اقتصادی و صادرات فعال‌تر و پویاتر عمل کنیم كه خطوط ریلی این حوزه (حوزه ریلی شمال‌شرق ۲) نیز می‌تواند نقش تاثیر‌گذاری در حوزه صادرات برای شركت‌ها و تجارو بازرگانان داشته باشد.
 
محمدرضا قربانی مدیركل راه‌آهن شمال‌شرق ۲ نیز با بیان این مطلب كه یكی از مهم‌ترین پروژه‌های اداره‌كل راه‌آهن شمال‌شرق ۲ احداث بندر خشك اینچه برون است، عنوان كرد: بندر خشك اینچه برون در زمینی به مساحت ۱۲۵۰ هكتار و با با برآورد اعتبار مورد نیاز ۵ هزار میلیارد ریال ایجاد خواهد شد كه با بهره‌برداری از آن به تدریج تا ۳۰۰۰ فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم در منطقه ایجاد می‌شود.
 
قربانی به ترانززیت محموله نفت كوره و مازوت، افزایش ۵ كیلومتر خطوط ریلی در محوطه ایستگاه اینچه‌برون و بازسازی كارخانجات تعمیرات اساسی واگن بندر تركمن اشاره کرد و افزود: اجرای پروژه احداث خط دوم محور بندرگز به ایستگاه راه‌آهن سبز دشت به‌طول ۳۵ كیلومتر نیز یكی دیگر از اقدامات در حال اجرای این اداره‌كل است كه با اتمام این پروژه سرعت قطارها به ۱۴۰ كیلومتر افزایش می‌یابد و  این امیدواری وجود دارد که این پروژه مهم در دهه فجر افتتاح شود.
 
او گفت: ما برای صادرات ریلی با مشكلاتی مواجه بودیم كه با جذب اعتبارو تلاش‌های مجموعه این اداره‌كل توانستیم زیرساخت‌هایی از جمله برنامه‌ریزی و ایجاد محوطه‌های بارگیری و ... برای بازرگانان و شركت‌ها ایجاد كنیم تا بتوانند محموله‌های خود را به كشور‌های شمالی و CIS صادر كنند.


دسته بندی : اخبار
برچسب‌ها: بندر خشك, اینچه‌برون, توسعه ریلی, حمل و نقل

 

شهر شهرداری یا شهر مردم؟

نویسنده : آریا مرادی | تاریخ : 21:35 - جمعه بیست و نهم مرداد ۱۳۹۵

شهر شهرداری یا شهر مردم؟

 

 

 

 

فضای شهری و شهرسازی امروزه با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند، از سد معبرهای ناشی از ساخت‌وساز تا برج‌های بسیار بلند که مانع از دیده شدن بناهای تاریخی و مذهبی شهر می‌شوند همگی فعالیت‌های غیرقانونی در این حوزه قلمداد می‌شود.


 این فعالیت‌های غیرقانونی در بسیاری از موارد به سلب آرامش شهرنشینان منجر می‌شود و همواره این سؤال که چرا نهادهای نظارتی در راستای جلوگیری ازاین‌دست فعالیت‌ها اقدامات مناسب و کافی‌ای انجام نمی‌دهند پابرجاست.

در همین خصوص گفتگویی داریم با مسعود حمزه‌ای مدیرکل دفتر نظارت دبیرخانه عالی شورای شهرسازی که در ادامه می‌خوانید.

شرایط کاری سازمان شما به‌عنوان یک‌نهاد نظارتی در حوزه شهرسازی چگونه است و با چه موانعی روبه‌رو هستید؟ 
ما در دوره جدید که این دفتر آغاز به کارکرد با فضای سهل و ممتنعی مواجه بودیم، هم‌حجم تخلفات با تراکم زیاد همراه بود و از سوی دیگر آرامش خاطر داشتیم که دست روی هر نقطه‌ای بگذاریم، می‌شود از آن خوراکی برای بررسی تخلفات خارج کرد، چراکه ماهیت تخلف به‌گونه‌ای است که به‌محض جاری شدن و صورت گرفتن زیاد می‌شود و قبح خودش را از دست می‌دهد.
ما برای حل چنین مشکلی اقدام به مطالعه و بررسی موردی کردیم و موارد بسیار زیادی از شهرداری‌های مختلف و شهرهای مختلف، نمونه‌هایی را که برخلاف قوانین شهرسازی اقدام کرده‌اند را برداشت و تحلیل کردیم و ضمن این مسئله تلاش کردیم اقدامات پیشگیرانه‌ای هم در این موارد انجام دهیم.

همچنین علاوه بر اقدامات ذکرشده به‌صورت هم‌زمان پروژه مطالعه و بررسی راهم رها نکردیم و دائماً در پی ریشه‌یابی علت وقوع چنین حوادثی بودیم.

در همین خصوص ذکر چند مثال خالی از لطف و نیست و می‌تواند ابعاد فعالیت‌های همکاران مارا با وضوح بیشتری آشکار کند؛ به‌عنوان‌مثال پارک مادر یکی از نمونه‌هایی بود که موردبررسی ما در شهر تهران قرار گرفت، اراضی هفت‌سنگان قزوین، بررسی بلندمرتبه‌سازی در شهرهای تهران و مشهد و همچنین بحث ساماندهی و مدیریت اراضی ساحلی شمال کشور که گزارش تمام این موارد برای شورای عالی شهرسازی کشور ارسال‌شده است، همچنین مسائل بسیار دیگری در شهرهای مختلف ازجمله اصفهان، مشهد، کرج، کرمان و ... همگی ازجمله اقدامات ما در حوزه بررسی و ریشه‌یابی تخلفات است.

به‌طورکلی مشکلات حوزه شهرسازی و علت عدم جلوگیری از تخلفات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
اکنون و بعد از بررسی این موارد می‌توان علت وقوع چنین تخلفاتی را به شکل موردی این‌گونه بیان کرد: قوانین ما علی‌رغم حجم بالا و گستردگی فراوان، عمدتاً ضمانت اجرایی مناسبی ندارند. مردم و تشکل‌های غیردولتی از حقوق خود نسبت به شهر و حقوق شهر نسبت به خود اطلاع کافی ندارند.

حتی می‌توان گفت گروه‌ها و دستگاه‌های مرتبط شهرسازی هم با وظایف و اختیارات خود به میزان کافی آشنا نیستند. برخی از تصمیمات مراجع مربوطه از طریق محاکم محترم قضایی و دیوان عدالت اداری شکسته می‌شود و با توجه به شرایط پیچیده حاکم بر شهرسازی به معنی ادامه تخلف و پیشرفت ساخت‌وسازهای غیر‌مجاز است.

گردش کار فعلی کمیسیون‌های ماده 5 و کارگروه‌های استان‌ها و شهرستان‌ها امکان مداخلات خارج از ضوابط را می‌دهد. دخل‌وخرج شهرداری‌ها به‌عنوان مجری ضوابط و مقررات طرح‌های شهری باهم نمی‌خواند، این مسئله از موارد تأثیرگذار جدی در ایجاد تخلفات شهرسازی است اگرچه دلیل و بهانه قابل قبولی نیست، به این معنی که به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانیم برای تأمین دخل‌وخرج از شهر مایه بگذاریم، اما اتفاقی است که رخ می‌دهد.

بخش‌هایی از کشور از چرخه فرآیند سلسله‌مراتب طرح توسعه و عمران تبعیت نمی‌کنند، این‌ها در دوره‌های قبل بسیار اتفاق افتاد، به‌عنوان نمونه می‌توان به مناطق آزاد و روستاها اشاره کرد که فرآیند سلسله‌مراتب طرح‌ها باید از شورای عالی شهرسازی شروع بشود و به شکل سلسله‌مراتبی توزیع بشود تا به مراجع محلی برسد اما اتفاق نیفتاد.  

درمجموع می‌توان گفت عوامل بسیاری به شکل زنجیروار مانع از فعالیت بهینه این سازمان می‌شد و می‌شود که البته اقدامات بسیاری در راستای مرتفع کردن آن‌ها صورت گرفته و ما تصور می‌کنیم با شناخت بیشتر مردم نسبت به ما بخش زیاد دیگری از این مشکلات نیز حل‌وفصل خواهد شد.


دسته بندی : اخبار
برچسب‌ها: شهرداری, شهر مردم, تهران, اجتماعی

 

بوشهری‌ها به فرودگاه خود می‌بالند

نویسنده : آریا مرادی | تاریخ : 0:32 - جمعه بیست و نهم مرداد ۱۳۹۵

بوشهری‌ها به فرودگاه خود می‌بالند

 

 

 

 

 

یکی از فرودگاه‌های دوبانده و مجهز ایران در دل شهر بوشهر جای گرفته است. این فرودگاه مانند مردمان خون‌گرمش میزبان پروازهای متعدد داخلی، خارجی، عبوری و نظامی است اما به عقیده برخی وجود فرودگاه در قلب یک شهر علاوه بر آلودگی‌های صوتی و زیست محیطی، مخاطرات فراوانی را به همراه دارد اما گویی خاک این شهر هم میزبان خون‌گرمی برای این فرودگاه است.

 هنگامی که مسافران هوایی در فرودگاه بوشهر از هواپیما خارج می‌شوند بوی خاص دریا را احساس و استنشاق می‌کنند ولی دیری نمی‌پاید که با سیلی گرما و رطوبت هوا این حس رنگ و بوی خود را می‌بازد و ترمینال فرودگاه به پناهگاهی برای تقابل با گرما و رطوبت هوا تبدیل می‌شود اما طولی نمی‌کشد که مسافران خود را با شرایط آب و هوایی وفق می‌دهند.

در ترمینال فرودگاه بوشهر نخستین تصویری که به چشم هر مسافری می‌خورد صنایع دستی، بچه کوسه‌ها و ماهی‌های خاص این منطقه است که به روش «تاکسیدرمی» به نمایش درآمده‌اند.

ترمینال پروازهای داخلی این فرودگاه با وجود کوچک‌ بودن از امکانات مسافری خوبی بهره‌مند است.

نمازخانه، بانک، غرفه‌های سوغاتی، نمایندگی ایرلاین‌ها، آژانش خدمات مسافری، جایگاه تاکسی‌های مسافری، رستوران، سالن انتظار، اتاق مدیر ترمینال و جایگاه پلیس فرودگاه از جمله‌ بخش‌های این ترمینال که در نخستین نگاه به چشم‌ می‌خورد.

فرودگاه بوشهر در دل این شهر واقع شده است و از دو باند به طول ۴۴۰۰ متر و عرض ۴۵ متر به‌طور همزمان بهره می‌برد. در واقع شهر بوشهر از یک سو با فرودگاه و از سوی دیگر با سواحل خلیج فارس، سازمان بنادر و کشتیرانی و گمرک احاطه شده است.

فرودگاه این شهر روزانه میزبان دست‌کم 8 پرواز داخلی و پروازهای متعدد نظامی است البته امکان سفر به دبی هم در این فرودگاه وجود دارد. این فرودگاه 24 ساعته عملیاتی است و ظرفیت نشست و برخاست 8000 پرواز داخلی، 1200  پرواز خارجی و امکان اعزام و پذیرش 400 هزار مسافر در سال را دارد.

البته موقعیت استراتژیک این فرودگاه شرایط را به‌گونه‌ای رقم زده است که بیشترین حجم ترافیکی این فرودگاه به پروازهای نظامی و هلی‌کوپترهای نیروگاه‌ها و سکوهای نفتی اختصاص دارد این موضوع به دلیل دو بانده بودن فرودگاه خللی در جریان نشست و برخاست سایر هواپیماهای مسافری ایجاد نمی‌کند اما قطعا نیاز به مراقبان پرواز بی‌استرس و متخصصان دستگاه‌های کمک ناوبری را بیش از پیش پررنگ‌تر می‌کند.

خاک بوشهر مانند مردمانش بسیار خونگرم و مهمان‌نواز‌ است به طوری که بارها برای جابه‌جایی فرودگاه بوشهر اقدام شده اما تاکنون شرایط برای این انتقال فراهم نشده است. برخی از مناطق مسکونی این شهر نیز در اطراف فرودگاه بوشهر بنا شده‌اند که بهای این اراضی و مسکن‌های آن بسیار گران‌قیمت‌تر از سایر اراضی شهر است. در حقیقت بوشهری‌ها به این فرودگاه در دل شهر خود افتخار می‌کنند و می‌بالند.

البته احداث این منازل در حاشیه فرودگاه بوشهر منجر به رشد موانع غیرقانونی در سطوح پروازی شده است. به این معنا که فرودگاه با مشکل موانع مواجه است و موضوعات ایمنی، امنیت و پدافند غیرعامل در احداث این بناها رعایت نشده است.

به گفته مدیرکل فرودگاه‌های استان بوشهر، برای انتقال این فرودگاه به خارج از شهر به زمینی به مساحت ۱۲۰۰ هکتار نیاز است، این نیاز به سازمان منابع طبیعی منطقه پیشنهاد شد و آن‌ها نیز در ۲۵ کیلومتری شهر بوشهر زمینی به مساحت ۱۱۵۰ هکتار برای احداث فرودگاه جدید بوشهر اختصاص داده و فریز کرده‌اند. اما به خاطر ملاحظات ملی و محلی فعلا انتقال فرودگاه بوشهر به خارج از شهر مسکوت مانده است.

شهر بوشهر از زیباهای خاصی برخوردار است و یکی از جاذبه‌های آن سواحل زیبای خلیج فارس به شمار می‌آید. روزانه تعداد زیادی از صیادان منطقه به اسکله رفته و انواع ماهی‌ها و میگوها را صید می‌کنند و هنگام غروب در بازار میگوفروشان آن‌ها را عرضه می‌کنند و بسیاری از مسافران به این بازار سر می‌زنند.

در این بازار بوی تند ماهی و میگو پیچیده که برای اغلب مسافران نامطبوع است اما این بو برای صیادان به معنا گستراندن سفره نعمت‌های خدا در خانه‌ها و شهرشان است.

مسافران پس از خرید ماهی و میگو، آن‌ها را بسته بندی کرده و به بخش انتقال بار می‌سپارند. در واقع در این فصل بیشترین حجم ارسال و پست بار فرودگاه بوشهر به انتقال بسته‌های ماهی و میگو اختصاص دارد.

همچنین شهر بوشهر به دلیل واقع شدن در مناطق جنوبی ایران و سواحل خلیج فارس از موقعیت استراتژیک و سوق‌الجیشی خاصی برخوردار است. فرودگاه بوشهر هم به عنوان یکی از راه‌های ارتباطی مهم و امنیتی به به‌روزترین سیستم‌ها و دستگاه‌های کمک ناوبری دنیا و ایران مجهز است.

در فرودگاه بوشهر دستگاه ILS نصب شده است اما به دلیل وارسی پروازی نشدن، به بهره‌برداری نرسیده بود. به تازگی هواپیمای فلایت‌چک به این فرودگاه سفر کرده و سیستم‌های مختلف و دستگاه‌های کمک ناوبری این فرودگاه را وارسی کرد.

بنابراین، دستگاه کمک ناوبری ILS فرودگاه بوشهر در نیمه دوم مردادماه به بهره‌برداری ‌رسید و از این پس خلبانان به راحتی در شرایط نامناسب جوی هم می‌توانند نشست و برخاست کنند.

 

خیابان فرودگاه

خیابان فرودگاه


دسته بندی : اخبار
برچسب‌ها: بوشهر, فرودگاه, حمل و نقل, فرودگاه بوشهر

 

ورود اولین سری ایرباس‌ها در پاییز

نویسنده : آریا مرادی | تاریخ : 0:16 - جمعه بیست و نهم مرداد ۱۳۹۵

ورود اولین سری ایرباس‌ها در پاییز

 

 

 

 

وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ اولین سری از هواپیماهای جدید ایرباس احتمالا تا اواخر پاییز وارد ناوگان هوایی کشورمان می‌شود.

نوسازی ناوگان هوایی با خرید بدون واسطه هواپیما از ایرباس و بویینگ به عنوان یکی از موفقیت‌های پس از برجام نه تنها در حوزه وزارت راه و شهرسازی بلکه در سطح کلان و ملی قلمداد می‌شود.  گفته می شود اگر معامله با بویینگ به نتیجه برسد این بزرگ ترین معامله ایران و امریکا در طول تاریخ خواهد بود.

«عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی می گوید: در تمام این مذاکرات موضع ایران قدرت و استقلال بوده است و این روند ادامه خواهد داشت.

آخوندی با تاکید براینکه هیچ دلیلی برای اینکه معامله خرید هواپیما انجام نشود، وجود ندارد گفت: بخش اعظمی از مسائل فنی قرارداد ایرباس نهایی شده است و اولین سری از ایرباس‌های جدید پاییز وارد ناوگان هوایی کشورمان می شود.

همچنین آخوندی  این اطمینان را به فعالان بخش خصوصی کشورمان داد که برای واگذاری پروژه ها هیچ امتیاز ویژه ای را به نهادهای عمومی نمی دهد و تمام واگذارهای در شرایط رقابتی و کاملا برابر انجام می شود.

در ادامه متن گفت‌وگو با وزیر راه و شهرسازی را می‌خوانید:   
- چند روز گذشته نمایندگان ایرباس برای ادامه مذاکرات فروش هواپیما به ایران، در تهران و در وزارت راه و شهرسازی حضور داشتند، در حال حاضر مذاکرات با ایرباس بر حول محور چه موضوعاتی است و نتیجه این دور از مذاکرات چه بوده است؟   
قرارداد خرید هواپیما اجزای بسیار زیادی دارد. مسائل فنی بسیار پیچیده‌ای درباره موتور، قطعات، نحوه تامین قطعات و ... مورد بحث قرار می‌گیرد . قرارداد خرید هواپیما از ایرباس بیش از 500 صفحه است و به طور مرتب تیم‌های مختلفی از نمایندگان شرکت‌های هواپیما ساز از جمله ایرباس، ATR و سایر شرکت ها به ایران می آیند تا بتوانیم درباره جزییات مذاکرات کنیم. درباره هر یک از این مسائل باید تیم های متخصص و فنی هر دو طرف با یکدیگر به مذاکره بپردازند و درباره هر بند از قرارداد به توافق برسند و بندهای قرارداد را نهایی کنند.   

- در طول این مذاکرات به چه توافق هایی با ایرباس رسیده‌اید ؟
بخش اعظمی از این  موارد فنی و تکنیکال مورد به مورد بحث و نهایی شده است. توافق بر سر هر یک از این بندها بسیار زمان بر خواهد بود.

- می‌توان تاریخی برای نهایی شدن این قرارداد اعلام کرد؟ آیا برای تاریخ نهایی شدن قرارداد ایرباس زمان بندی وجود دارد؟
اولین سری از هواپیماهای جدید ایرباس احتمالا تا اواخر پاییز وارد ناوگان هوایی کشورمان می‌شود. بنابراین تا آن زمان قرارداد نهایی شده است. بخشی از این قرارداد در رابطه با موضوعات تکنیکال است. بخشی دیگر از این قرارداد به موضوعات مالی اختصاص دارد که در حال انجام است و مراحل نهایی را طی می‌کند. بخش دیگر این قرارداد مربوط به مقرارت روابط بین الملل و گرفتن مجوز اوفک (سازمان زیر مجموعه وزارت خزانه داری آمریکا) است که نسبت به اخذ این مجوز خوش بین هستیم.

- اگر به هر دلیلی معاملات با ایرباس و بویینگ انجام نشد، چه اینکه ما شرایط را نپذیریم و یا اینکه آنها نتوانند اجازه فروش را  از اوفک دریافت کنند، آیا گزینه‌های دیگری برای خرید هواپیما و نوسازی ناوگان هوایی کشورمان وجود دارد؟ 
هیچ دلیلی برای اینکه قراردادها با شرکت‌های هواپیما ساز به نتیجه نرسد، نمی‌بینم. اما هرگز گزینه‌های خود را محدود به یک یا دو شرکت هواپیما ساز نمی‌کنیم. برای خرید هواپیما از همان ابتدا که مذاکرات با ایرباس را شروع کردیم، با شرکت بویینگ هم وارد مذاکره شدیم و همچنان که با این دو شرکت در حال مذاکره هستیم، با شرکت MRG ژاپن هم وارد مذاکره شده‌ایم.

-  گفته می شود اگر مجوز اوفک صادر نشود، سایر شرکت های هواپیماساز از جمله میتسوبیشی و بمباردیر و امبرائر هم امکان فروش هواپیما به ایران را ندارند؟ این موضوع درست است؟   
فکر می کنم فضای عمومی بسیار مثبت است. لازم نیست که پیش گویی کنیم، صبر می کنیم تا وضعیت روشن شود اما فضا را منفی نمی‌بینم.

- قرارداد با بویینگ می تواند آغاز معاملات با امریکا باشد؟ 
ما با جهان  وارد این بحث شده‌ایم که ایران به عنوان یک کشور مستقل از موضع برابر و از موضع استقلال حاضر است با تمام کشورها وارد مذاکره شود و رابطه اقتصادی برقرار کند. این یک علامت از طرف ما است و زمانی که کشورها وارد مذاکره با ما می شوند به این معنا است که ما را به عنوان یک کشور مقتدر و مستقل پذیرفته اند.

این بزرگ ترین علامتی است که می‌دهیم و فکر می‌کنم هر شرکتی که بخواهد در یک کشوری سرمایه گذاری کند این اقتدار و استقلال برایشان بسیار مهم است. برعکس که عده‌ای فکر می کنند ما نباید مستقل باشیم اما من معتقدم سرمایه گذار خارجی زمانی جذب می‌شود که ما از موضع اقتدار و استقلال صحبت کنیم و ما این علامت خوب را به تمام دنیا می دهیم.در واقع کشوری که مستقل است جرات مذاکره هم دارد.

- با تغییر دولت آمریکا آیا این قراردادها همچنان بر قوت خود باقی می مانند؟  
تفاهمنامه برجام در شورای امنیت سازمان ملل تصویب و به ثبت رسیده است و به طور قطع فراتر از دولت امریکا است.     

- بارها عنوان کرده اید که از  مهم ترین سیاست های مدیریتی شما  در وزارت راه و شهرسازی استفاده از توان داخل و بهره‌گیری از ظرفیت های بخش خصوصی است، آیا این سیاست در حوزه بنادر هم تا کنون اجرایی شده است؟ برای واگذاری اقتصادی ترین بندر ایران که بندر شهیدرجایی است چه برنامه‌ای دارید؟ با توجه به این که سال‌ها است که تایدواتر به عنوان یکی از زیر مجموعه های سپاه در این بندر حضور دارد آیا بخش خصوصی باید با یک نهاد پرقدرت وابسته به حاکمیت وارد رقابت شود؟   
در حوزه بنادر هر بخش جدیدی را که بخواهیم واگذار کنیم به طور قطع تمام آن ها در رقابت بین المللی عرضه می شوند. اخیرا هم برای فاز یک بندر شهید رجایی مناقصه اعلام کردیم. برای فاز دو و سه هم به زودی مناقصه برگزار می‌کنیم. تمام واگذاری‌ها با انجام مناقصات بین‌المللی انجام می‌شود. ما از تمامی  فعالان بخش خصوصی که مدعی هستند و علاقه مند سرمایه گذاری در این حوزه هستند، برای شرکت در این مناقصه ها استقبال می‌کنیم. شرایطی که برای واگذاری‌ها در نظر می‌گیریم برای تمام شرکت‌ها  کاملا یکسان و کاملا رقابتی است و به هیچ وجه به هیچ بخش عمومی امتیاز ویژه نمی‌دهیم.

-از میزان اسناد خزانه‌ای که هفته گذشته منتشر شده چقدر به وزارت راه و شهرسازی داده می‌شود؟  
از رقمی که هفته گذشته منتشر شد قرار است که هزار و 200 میلیارد تومان در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرد.

- به نظر شما از مهم ترین موفقیت های پس از برجام در حوزه وزارت راه و شهرسازی چه می تواند باشد؟
 معتقدم این آرامش و ثبات اقتصادی یکی از مهم ترین موفقیت‌های دولت یازدهم است. در حوزه حمل و نقل دریایی، هوایی، ریلی و زمینی پس از برجام به موفقیت‌های قابل توجهی دست یافتیم. فارغ از نوسازی ناوگان هوایی تنها در حوزه پس کرانه‌های سازمان بنادر بیش از 4 هزار میلیارد سرمایه گذاری بخش خصوصی را جذب کردیم که این رقم کوچکی نیست.

منبع : خبرگزاری ایلنا


دسته بندی : اخبار
برچسب‌ها: ایرباس‌, ایران, هواپیما, فرودگاه

 

تصاویر زیبا هتل ترنج کیش

نویسنده : آریا مرادی | تاریخ : 20:35 - جمعه بیست و دوم مرداد ۱۳۹۵

تصاویر زیبا هتل ترنج کیش

 

 

 


دسته بندی : تفریحی ورزشی گردشگری
برچسب‌ها: تصاویر زیبا, هتل ترنج, کیش, هتل

 

مجموعه تجاری تفریحی سینمایی باران

نویسنده : آریا مرادی | تاریخ : 20:30 - جمعه بیست و دوم مرداد ۱۳۹۵

مجموعه تجاری تفریحی سینمایی باران

 

 

پروژۀ باران یک میلیون به خودی خود عدد بزرگی است و بزرگی این رقم وقتی بیشتر به چشم می آید که یک میلیون نفر در وسعتی معادل ۶۱ کیلومتر مربع ساکن باشند. چهارمین قطعه از پازل ۲۲ تکه ای پایتخت ، یک میلیون نفر جمعیت و ۶۱ کیلومتر مربع وسعت دارد و انصاف بدهید که تنها سالن سینمای فرهنگسرای اشراق در مقابل این جمعیت حرفی برای گفتن ندارد و ناگفته پیداست ظرفیتش کفاف دوستداران پرده نقره ای را نمی دهد. این کمبود فرهنگی از دید مدیریت شهری پنهان نماند و با اعلام تمایل بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این حوزه ، سر رشته احداث پروژه باران را به دست گرفت تا این طرح که در زمینی به مساحت 4000 متر مربع با زیربنای کل 36610 متر مربع و در ۱۱ طبقه در 3 بلوک مجزا (بلوک جنوبی، فضای میانی و بلوک شمالی) اجرا می‌شود، ظرف ۳ سال آینده به عنوان یکی از قطب های فرهنگی تفریحی در تهران به بهره برداری برسد. پروژه باران با داشتن 100 واحد تجاری، رستوران، هایپر مارکت، سالن سینما، شهربازی، سالن کنسرت، استخر و سونا، باشگاه ورزشی و پارکینگ های طبقاتی، این افتخار را دارد که بعنوان اولین مجموعۀ ارائه دهندۀ تمامی خدمات در شرق تهران، پاسخ گوی کلیه نیاز های یک میلیون نفر جمعیت در منطقه چهار باشد.


دسته بندی : مجتمع تجاری اداری
برچسب‌ها: مجموعه, تجاری, تفریحی, سینمایی باران

 

برج جام بانک ملت

نویسنده : آریا مرادی | تاریخ : 20:13 - جمعه بیست و دوم مرداد ۱۳۹۵

 

برج جام

 

 

 

برج جام واقع در خیابان شریعتی تهران، در سایتی به متراژ ۴۶۰۰ متر مربع واقع شده است. این پروژه یکی از دو شریان مرکزی و تاریخ این منطقه به حساب می آید. برج جام از محور شمال- جنوب به منطقه شمیران و از شرق در موقعیت قدیمی و سنتی تاریخی تهران مشرف می باشد. دسترسی این پروژه از طریق بزرگراه همت و رسالت (شرق به غرب) ، و همچنین بزرگراه امام علی و صیاد شیرازی (محور شمال- جنوب) می باشد. این دسترسی باعث شده تا این برج اداری-تجاری یک مکان ایده آل برای مراجعه کنندگان به شمار برود.

 

 


دسته بندی : مجتمع تجاری اداری
برچسب‌ها: برج جام, بانک ملت, ایران, تهران

 

اجازه پرواز ویژه به ایرلاین‌ها برای جذب گردشگر خارجی

نویسنده : آریا مرادی | تاریخ : 19:47 - جمعه بیست و دوم مرداد ۱۳۹۵

 اجازه پرواز ویژه به ایرلاین‌ها برای جذب گردشگر خارجی

 

 

 

 

 سازمان هواپیمایی در راستای جذب گردشگر خارجی به ایرلاین‌های داخلی اجازه انجام پرواز ویژه داد.

به گزارش پروژه های عمرانی ایران به نقل از تین‌نیوز، مرتضی دهقان مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی، گفت: بر اساس تصمیمی که در سازمان هواپیمایی کشور صورت گرفته به شرکت هواپیمایی داخلی و خارجی اعلام کرده‌ایم اگر به نحوی برنامه‌ریزی کنند که مسافر و گردشگر خارجی وارد کشور شود، علاوه بر موافقت‌نامه‌های هوایی که با کشورهای مختلف داریم به آنها اجازه پرواز به صورت ویژه می‌دهیم.

وی در همین رابطه ادامه داد: چندین شرکت هواپیمایی با مراجعه به ما اعلام داشتند که قصد وارد کردن تورهای گردشگری به کشور دارند، اما این گردشگران حاضر نیستند با هر ایرلاینی وارد کشور شوند و می‌خواهند با ایرلاین‌های خاص سفر کنند.

دهقان با بیان اینکه بحث ورود گردشگر به کشور برای ما دارای اهمیت زیادی است خاطرنشان کرد: ورود گردشگر عامل مهمی در رشد اقتصادی محسوب می‌شود و برای کشور ارزآوری دارد، این قول را دادیم که در این حوزه کمک دهنده آژانس‌ها باشیم و از حساسیت‌هایمان کم کنیم.

وی تصریح کرد: این تصمیم درحالی گرفته شده است که در بحث پروازهای خروجی تا جایی که بتوانیم سخت می‌گیریم و اجازه مانور ایرلاین‌های خارجی را نمی‌دهیم اما در پروازهای ورودی این کمک بزرگ را می‌کنیم و اجازه حضور ایرلاین خارجی را با هدف وارد کردن گردشگر به کشور داده‌ایم.

سند چشم‌انداز ۲۰ ساله كشور كه سال 1404 به پایان می‌رسد، تاكید دارد كه ایران باید به درآمد سالانه ۲۰ میلیارد دلار دست یابد.

در همین راستا رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز با توجه به این سند گفته است كه با رشد 12 درصدی ورود گردشگر به ایران 8 میلیارد دلار درآمد از صنعت گردشگری نصیب كشور شده است، لذا سهم جمهوری اسلامی تا ۱۰ سال آینده باید به ۲۰ میلیون گردشگر با درآمد ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار برسد.


دسته بندی : تفریحی ورزشی گردشگری
برچسب‌ها: پرواز, ایرلاین‌, گردشگر خارجی, گردشگری

 

آخرین مطالب

» مجتمع تجاری سام ( شنبه نهم دی ۱۳۹۶ )
» مجموعه ورزشی ساپکو ( شنبه نهم دی ۱۳۹۶ )
» بیمارستان تریتا ( جمعه هشتم دی ۱۳۹۶ )
» ایران مستعد گسترش بندرهای خشک است ( جمعه هشتم دی ۱۳۹۶ )
» مجموعه فرهنگی ورزشی شرکت گاز استان کرمان ( پنجشنبه هفتم دی ۱۳۹۶ )
» طراحی راه‌آهن سیدنی با پله‌های چوبی ( پنجشنبه هفتم دی ۱۳۹۶ )
» ساختمان بانک تجارت ( چهارشنبه ششم دی ۱۳۹۶ )
» تخلیه و بارگیری 4 میلیون تنی کالا در بنادر قشم ( چهارشنبه ششم دی ۱۳۹۶ )
» بیمارستان آموزشی درمانی ۵۴۰ تختخوابی شهدای تجریش ( سه شنبه پنجم دی ۱۳۹۶ )
» طبیعت پاییزی همدان ( سه شنبه پنجم دی ۱۳۹۶ )
» تکمیل نیمی از محور بابا میدان-بهبهان ( سه شنبه پنجم دی ۱۳۹۶ )
» برج مارینا ( دوشنبه چهارم دی ۱۳۹۶ )