نویسنده : آریا مرادی | تاریخ : 23:33 - سه شنبه سی و یکم شهریور ۱۳۹۴
پل شاهرود-محور قزوین رشت
محل : لوشان - محور قزوین رشت
هدف این پروژه اتصال راه آهن در محور قزوین رشت بر روی رودخانه شاهرود می باشد و اجرای چنین سازه بتنی در نوع خود منحصر به فرد می باشد ، طول این پل 650 متر با 8 قوس دهانه 80 متری به ارتفاع 32 متر و تیر های پیش ساخته بتنی طی سه سال اجرا گردیده است تسکو مفتخر است برای اولین بار طراحی قالب بندی و کفراژبندی چنین سازه بتنی بزرگی را انجام داده و کلیه تجهیزات قالب بندی و داربست های مدولار آن را تامین کرده است لازم به ذکر است تلاش آقایان مهندس دادخواه و مهندس مردانی قابل تقدیر و قدردانی می باشد.





نویسنده : آریا مرادی | تاریخ : 23:30 - سه شنبه سی و یکم شهریور ۱۳۹۴
مجموعه تجاری،اداری،فرهنگی مسکونی برج گز اصفهان
در دروازه توسعه اصفهان بزرگ مجموعه برج گز اصفهان که می تواند بزرگترین مجموعه تجاری و گردشگری ایران و خاورمیانه باشد در زمینی به وسعت یک میلیون متر مربع ، در دو فاز تجاری و مسکونی احداث می گردد.
این مجموعه که در 10 کیلومتری شهر اصفهان و در حاشیه اتوبان تهران ( بین شاهین شهر و شهر گز ) واقع است ، در میان فاز تجاری خود برجی به ارتفاع 250 متر را جای داده است.
در درون برج که یک شاهکار هنری است ، مجموعه دفاتر سازمان ها و شرکت های داخلی ، خارجی و بین المللی قرار خواهد گرفت تا نمادی از تعامل و توسعه پدیدار گردد.

نویسنده : آریا مرادی | تاریخ : 23:28 - سه شنبه سی و یکم شهریور ۱۳۹۴
ساختمان مسکونی نیاوران، اثر محمدرضا نیکبخت که جزو منتخبین سایت جامعه جهانی معماران در سال 2012 نیز شناخته شد، از جمله آثار معماری معاصر ایران است که می تواند برانگیزاننده واکنش های مختلفی باشد. اثری که تا حد زیادی، زیر سایه برخی ابعاد ژورنالیستی قرار گرفته و این امر گاهی مانع از به چشم آمدن ویژگی های عمیق تر و معمارانه آن شده است.

نویسنده : آریا مرادی | تاریخ : 23:30 - دوشنبه سی ام شهریور ۱۳۹۴
مجتمع اقامتي گردشگري و رستوران هاي كشتي روياي شانديز در زميني
به مساحت 10.37۸ متر مربع و با سرمايه اي بالغ 400میلیارد ريال در
حال احداث مي باشد .
معماري نماي بيروني و داخلي اين پروژه الهام گرفته از كشتي كروز
مي باشد .

نویسنده : آریا مرادی | تاریخ : 14:45 - یکشنبه بیست و نهم شهریور ۱۳۹۴

توافق نامه ای میان راه آهن و كشتیرانی جمهوری اسلامی به منظور انجام مطالعات لازم برای طراحی سرمایه گذاری ساخت،بهره برداری از پایانه ریلی، ترمینال ها و ساختمان های عمومی و خدماتی در زمین های بندر آپرین صبح امروز به امضا رسید.
به گزارش تین نیوز از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، محسن پورسیدآقایی مدیرعامل راه آهن گفت: ظرف ماه های اخیر شركت راه آهن با كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به منظورعملیاتی كردن ایجاد بندر خشك آپرین وارد مذاكره شد و پیرو آن امروز توافق نامه ای میان مدیران دو شركت به امضا رسید.
وی افزود: طرح ایجاد بندر خشك آپرین به منظور شكل گیری منطقه ای برای انجام عملیاتی گمركی و ترخیص كالا وهمچنین تفكیك و انجام عملیات فرآوری روی آن و سپس انتقال كالاها از این منطقه به تهران و سایر شهرها مطرح بود اما در طول سالهای اخیر هیچ گونه اقدام جدی برای عملیاتی كردن این بندر صورت نگرفته بود.
پورسیدآقایی تصریح كرد: برمبنای این تفاهم نامه شركت كشتیرانی بخش بزرگی از زمین های آپرین را در اختیا رخواهد گرفت و یك مجتمع بزرگ كانتینری با سرمایه خود در این منطقه ایجاد خواهد كرد و پیرو آن كانتینر های ورودی به كشور از این محل در اختیار مصرف كنندگان قرار خواهند گرفت.
وی مجموع سرمایه گذاری توافق شده برای این پروژه را حدود هزا رمیلیارد ریال توسط كشتیرانی اعلام كرد و گفت: این پروژه در ۲ یا ۳ فاز عملیاتی خواهد شد و با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته امید می رود تا پایان سال ۹۴ حدود ۳۰۰میلیارد ریال از این سرمایه گذاری صورت گرفته و عملیات اجرایی كار آغاز شود.
به گفته پورسید آقایی این تفاهم نامه مقدمه ای برای شروع عملیات اجرایی راه اندازی و ساخت چنین سایت بزرگی در آپرین خواهد بود.
مدیرعامل راه آهن با بیان اینكه حمال ونقل بار از طریق ریل ،صرفه جویی ۷ برابری درمصرف سوخت را به همراه دارد خاطرنشان كرد:ایجاد بندر خشك در نزدیكی محل های مصرف موجب افزایش حمل بار از طریق ریل شده و جاده در این میان نقش تكمیلی را ایفا می كند كه امروز در تمام دنیا این الگو در حال اجراست.
وی افزود: عملیاتی شدن ایجاد چنین بنادری ضمن جلوگیری از تجمع بار در بنادر كمك شایانی به اقتصاد كشور و حمل و نقل بار می كند.
گفتنی است در این جلسه مدیرعاملان دو شركت راه آهن و كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به منظور انجام مطالعات لازم و تهیه قرارداد با لحاظ مواد آتی به منظور طراحی سرمایه گذاری ساخت،بهره برداری از پایانه ریلی ،ترمینال ها وساختمان های عمومی و خدماتی در زمینی به وسعت حدود ۲۰۰ هكتار از زمینهای بندر آپرین متعلق به راه آهن توسط كشتیرانی و سپس انتقال پروژه به شركت راه آهن به صورت BOT توافق كردند.
نویسنده : آریا مرادی | تاریخ : 13:20 - یکشنبه بیست و نهم شهریور ۱۳۹۴

متولی ساماندهی و توسعه شهرهای جدید، برای درمان «خوابآلودگی و سکونتگریزی» این مناطق، تصمیم گرفته با معماری دومنظوره، ضمن بازسازی ساختار شهرهای جدید موجود، همزمان نسل نو این شهرها را تاسیس کند. 19 شهر جدید فعلی، ظرفیت جذب حداقل 4/ 2 میلیون نفر را دارد؛ اما فقط 734 هزار نفر در آنها ساکن هستند. 5 عامل فرار جمعیتی در شهرهای جدید که مهمترینشان «رقابت منفی کلانشهرها در پذیرش جمعیت» و مابقی شامل «مکانیابی نامناسب، خلأ سیستم حملونقل سریع و ارزان، نبود مراکز شغلی و ضعف خدمات شهری» است، سبب شده شهرهای جدید در تحقق اهداف اولیه – اسکان جمعیت مازاد و تامین مسکن جدید - ناکام بمانند. قرار است تا سال 1400 با افزایش تعداد شهرهای جدید به 25 فقره، جمعیتپذیری این مناطق به 6/ 7 میلیون نفر برسد.
متولی ساخت، نگهداری و توسعه شهرهای جدید کشور، با شناسایی «5 عامل سکونتگریز» در این مناطق، تصمیم دارد از طریق بازسازی ساختار درونی شهرهای جدید، خوابآلودگی این شهرها را درمان کند.
بر این اساس نسل نو شهرهای جدید که حاوی 19 شهر جدید فعلی و 6 شهر آماده تاسیس خواهد بود، با هدف «اسکان پایدار» دو گروه شامل جمعیت سرریز کلانشهرها و متقاضیان جدید مسکن ایجاد میشود. با طراحی یک معماری دو منظوره توسط شرکت عمران شهرهای جدید، قرار است به نیروی دافعه سکونتی در این شهرها جهت معکوس داده شود تا نیاز به اسکان «جمعیت مازاد شهرهای بزرگ» و همچنین به «متقاضیان جدید مسکن» در 25شهر جدید پاسخ داده شود.
در حال حاضر طبق آخرین سرشماری از وضعیت شهرهای جدید، 735 هزار نفر در 19 شهر جدید ساکن هستند که با توجه به 660 هزار واحد مسکونی ساختهشده در این نقاط و بُعد خانوار، مشخص میشود جمعیت ساکن، کمتر از نصف ظرفیت سکونتی این تعداد شهر جدید است. بررسیهایی که شرکت عمران شهرهای جدید – زیرمجموعه وزارت راهوشهرسازی- در این باره انجام داده حاکی است: طی حداقل 10 سالی که از عمر شهرهای جدید میگذرد «رقابت منفی کلانشهرها با شهرهای جدید در جذب جمعیت» بهعنوان مهمترین عامل فرار سکونتی از شهرهای جدید باعث شده این نقاط در پذیرش بادوام جمعیت ناکام بمانند و بهواسطه تراکمفروشی و ساختوسازهای خارج از ظرفیت در شهرهای بزرگ، مسیر استقرار جمعیت در شهرهای جدید همواره از سکونت در کلانشهرها ناهموارتر باشد.
در این میان، مکانیابی نامناسب برای تاسیس شهرهای جدید که ناشی از محدودیت زمین دولتی بوده، باعث غفلت از «هسته اولیه دارای هویت جمعیتی» شده و در نتیجه، شهرهایی با کمترین پیوند اجتماعی در نقاط دوردست احداث شده که این موضوع خود در نقش دومین عامل سکونتگریزی مطرح است. فقدان مراکز شغلی جذاب در شهرهای جدید، نبود سیستم حملونقل سریع و ارزان بین شهرهای جدید و شهرهای مادر و همچنین ضعف خدمات زیربنایی و روبنایی مجموعه عوامل دیگری هستند که تاکنون مانع از جذب جمعیت در شهرهای جدید شدهاند. برای رفع این چالشها، شرکت عمران شهرهای جدید در راستای نیازسنجیهای صورت گرفته در طرح جامع مسکن، پیشنهاد «توسعه منفصل» شهرها برای تامین یک میلیون واحد مسکونی جدید در سال را ارائه کرده است. در این مدل شهرسازی، به جای توسعه افقی و عمودی شهرهای بزرگ، 19 شهر جدید موجود با معماری اصلاحی، توسعه پیدا میکند و همزمان 6 شهر جدید تازه نیز ایجاد میشوند.
در هدفگذاری صورت گرفته، تا سال 1400 جمعیتپذیری 25 شهر جدید 10 برابر میشود و امکان استقرار پایدار 7 میلیون و 600 هزار نفر در این مناطق فراهم میآید. برای 6 شهر جدید در آستانه تاسیس، موافقت اصولی شورای عالی شهرسازی صادر شده و مکان احداث آنها استانهای تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، بوشهر، سیستان و بلوچستان و قم تعیین شده است. در قالب نسل نو شهرهای جدید، این نقاط باید از جذابیت کافی برای گردشگری و اشتغالزایی – بهخصوص در بخشهای صنعت و تجارت- برخوردار باشد تا انگیزه سکونت پایدار در آنها تقویت شود. شهرهای جدید تا سال 1400، باید سالانه 30 درصد از کل نیاز یک میلیونی به مسکن را تامین کند.
شرکت عمران شهرهای جدید برای این منظور، دسترسی به سیستم حملونقل سریع و ارزانقیمت – مترو- برای کلیه 25 شهر جدید را جزو اولویت کاری خود تعیین کرده است و برای از بین بردن سایر عوامل سکونتگریز، در نظر دارد سرانه انواع خدمات سکونتی در شهرهای جدید را از طریق مشارکت عمومی و بخش خصوصی افزایش دهد. متولی شهرهای جدید در دولت، با تایید پدیده جدانشینی کمدرآمدها در برخی از همین شهرها، شکل ساختوسازهای پیشرو را بر مدار «اختلاطنشینی طبقات مختلف درآمدی» طراحی کرده است به این معنی که بخشی از پروژههای مسکن اجتماعی که در شهرهای جدید احداث خواهند شد بهصورت مسکنمهر -که کل محلهها برای این طرح زیر بار ساختوساز رفت- نخواهد بود بلکه ترکیبی از جامعه هدف مسکن اجتماعی و سایر متقاضیان مسکن دهکهای بالاتر در ساختمانهای جدید اسکان خواهند یافت. شرکت عمران شهرهای جدید، شرط اجرای طرح «نسل نو» را اعمال محدودیت ساختمانی در کلانشهرها و هماهنگ شدن سیاست شهرداریهای شهرهای بزرگ با سیاست توسعه شهرهای جدید عنوان کرد.
فرآیند 8 مرحلهای برای نسل نو شهرهایجدید
محسن مجذوب، معاون مدیر کل دفتر توسعه مسکن شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید در این باره به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: ایجاد شهرهای جدید بهمنظور تمرکززدایی از شهرهای بزرگی که دارای سرریز جمعیتی بوده و با محدودیتهایی در گسترش فیزیکی مواجهند، با هویت مستقل یا بهصورت اقماری یکی از ایدههای غالب نزد متخصصان شهرسازی و برنامهریزان شهری است که یکی از اصلیترین شیوههای تمرکززدایی در جهان است. مهمترین ویژگی شهرهای جدید که در قالب تمرکززدایی از کلانشهرها مطرح است، کنترل روند رو به رشد مهاجرت و پاسخگویی به تقاضای بالقوه مسکن در کشورهای مختلف مطرح بوده است. معاون دفتر توسعه مسکن شهرهای جدید افزود: از منظری دیگر، در حال حاضر حدود سه چهارم تولید ناخالص ملی در فضای اقتصادی شهرها در گردش است که چنین روندی نیاز به نگرشی منطقی بهمنظور توزیع متعادل و پراکنش اصولی جمعیت شهرنشین دارد و در این بین شهرهای جدید نیز به لحاظ ویژگیهای متعدد و مثبتشان توجهی جدیتر و نگاهی عمیقتر را در مقیاس ملی میطلبد. وی تصریح کرد: در نگاهی کلی میتوان دو راهکار توسعه افقی (توسعه متصل پیرامونی) یا توسعه عمودی آنها را برای برنامهریزی اسکان جمعیت فزاینده شهرنشین انجام داد. توسعه افقی و گسترش سطحی شهر در صورت وجود اراضی و نبود موانع فیزیکی مشکلاتی نظیر بیتوجهی به اقتصاد زمین و ارزش اقتصادی آن، تخریب اراضی کشاورزی و باغها که سرمایههای گرانبهایی هستند، معضلات خدماترسانی، افزایش مشکلات ترافیکی، آلودگی و زیست محیطی و نظایر آن را بهدنبال دارد. در حالت دوم، بالا بردن افزایش تراکم درونی شهر با توسعه عمودی آنها نیز مشکلاتی چون عدم امکان تامین اراضی مورد نیاز، ناکافی بودن عرض شبکه معابر، بالا رفتن قیمت زمین، کاهش مطلوبیت خدمات، ناهماهنگی سیمای شهری و نظایر آن را در پیش رو دارد. چیزی که بهعنوان گزینهای مناسب میتواند بسیاری از مشکلات و ناهماهنگیهای دو راهکار مذکور را از پیشرو بردارد، ضمن استفاده مطلوب از ظرفیت درونی شهرها، توسعه منفصل در قالب شهر جدید خواهد بود.
همپوشانی طرحهای تامین مسکن در کشور با طرحهای نسل نوین شهرهای جدید میتواند فواید بسیاری را حاصل کند؛ به طوری که تامین مسکن اقشار مختلف درآمدی بدون ایجاد نقاط فقیرنشین، خلق محیطی پایدار حائز سرمایههای اجتماعی، تامین حملونقل سریع و ارزان برای شهرهای جدید، برخورداری از کیفیت محیطی و کیفیت زندگی بالای سکونت، پیشبینی فرصتهای اشتغال و نقش اقتصادی برای شهرهای جدید متکی بر ظرفیتهای محلی و منطقهای، یکپارچگی در سیاستگذاری و مدیریت توسعه شهری (محدود کردن گسترش بیرویه شهرهای نابسامان موجود)، ایفای نقش فعال در تامین خدمات و زیرساختها درقالب مشارکت عمومی و خصوصی، نظام مديريتي نوین در شهرهاي جديد و... همگی از محاسن این همپوشانی است. برای این منظور 8 پیشنیاز به شرح زیر لازم است: استفاده از ظرفیت شهرهای جدید در نظام برنامهریزی مسکن با توجه به بهرهمندی شهرهای جدید از اراضی کافی و مناسب توسعه، پیگیری اهداف آمایش سرزمین و سلسله مراتب نظام شهری کشور در قالب نسل نوین شهرهای جدید، یکپارچگی در سیاستگذاری و مدیریت توسعه شهری (محدود کردن گسترش بیرویه شهرهای نابسامان موجود)، کاهش فشار ساختوساز در محدوده شهرهای موجود بهخصوص کلانشهرها و خودداری از بهکارگیری سیاستهای متناقض، توسعه شهرهای جدید برخوردار از کیفیت محیطی و کیفیت زندگی بالا، پیشبینی فرصتهای اشتغال و نقش اقتصادی برای شهرهای جدید متکی بر ظرفیتهای محلی و منطقهای، ایفای نقش فعال در تامین خدمات و زیرساختها درقالب مشارکت عمومی- خصوصی و در نهایت جلوگیری از تراکمفروشی و افزایش محدوده شهرها در نقاطی که دارای طرح شهر جدید هستند.
نویسنده : آریا مرادی | تاریخ : 13:18 - یکشنبه بیست و نهم شهریور ۱۳۹۴
درخشش معمار جوان ایرانی در استرالیا
امیر حسین غلامی در مدت کوتاه اقامت خود در استرالیا موفق به کسب جوایز متعدد معماری شد.
جشنواره طراحی سیدنی هر ساله پنجم تا سیزدهم ماه سپتامبر در سیدنی استرالیا برگزار می شود . این جشنواره از قدیمی ترین و معتبر ترین رویدادهای عرصه هنر ، طراحی و معماری استرالیا بشمار می رود.
امسال در اولین روز این جشنواره 4 نفر از جوانانی که در عرصه معماری و تجارتهای مرتبط با رشته های طراحی فعال و متمایز هستند حضور داشتند. افراد برگزیده طبق ضوابط باید موفقیت های چشمگیری را کسب و در کسب این موفقیت ها دارای استقلال باشند .همچنین توانائی انتقال تجارب خود به سایر جوانان را داشته و علی رقم وجهه هنری و تخصصی، بعد اقتصادی آن بسیار مهم و باید بر پیکره تجاری اجتماع معماری تاثیر گذار و مثبت باشند.
یکی از این چهار جوان برگزیده معمار جوان ایرانی به نام امیر حسین غلامی و از فارغ التحصیلان دانشگاه علم و صنعت بود.

حضور اساتید و ارتباط این مجمع با سرمایه گذاران و شرکتهای جهانی فرصت ارزشمندی بود تا او بسیار هوشمندانه، در جذب توان سرمایه گذاری برای صنعت ساختمان ایران تلاش کند.
وی به روند حل مشکلاتی که با آن روبرو بوده و هر معمار و جوان دیگری بخصوص، معمار خارجی برخورد می نماید اشاره و راهکارهای مقابله با این مشکلات را در سخنرانی و جلسه پرسش و پاسخ، عنوان کردند. پرداختن به مشکلات یک معمار یا طراح جوان برای کسب شهرت و موفقیت از موضوعات مهم سخنرانی ایشان بود.
امیر حسین غلامی که در مدت کوتاه اقامت خود در استرالیا موفق به کسب جوایز متعدد معماری شده، به عنوان معمار و موسس آتلیه معماری خود در سیدنی حضور داشت. وی در این جلسه پس از معرفی خود و استودیو اینتگریت به توضیح در مورد روند طراحی برخی پروژه های شرکت کرد.
امیر حسین غلامی در طول سخنرانی از امیدها و برنامه ریزی هایش برای خود و کشورش برای آینده سخن گفت. وی با اشاره به پیش زمینه دیرینه و بسیار قوی معماری ایرانی و ایران، این معماری را وزنه مهمی در شکل گیری و روند طراحی های خود عنوان کرد و با اظهار امیدواری به آینده از برنامه هایش در خصوص حضور هر چه پر رنگ تر در ایران داشت. حضوری که به عقیده وی باعث خواهد شد پیوندهای نزدیک، ذهنی و فیزیکی وی و همکارانش با ایران تقویت خواهد کرد.
نویسنده : آریا مرادی | تاریخ : 12:4 - یکشنبه بیست و نهم شهریور ۱۳۹۴
برجهای دوقلو از طبقه پنجم تا بیستم به کاربری اداری اختصاص داده شده اند. در طبقه هفدهم هر دو برج ، رستورانها واقع شده و توسط یک پل معلق کابلی به یکدیگر متصل می شوند. پارکینگ این مجموعه در ۵ طبقه زیرزمین با گنجایش حدود ۷۰۰ دستگاه خودرو یکی از ویژگیهای این پروژه در کنار فضای تفریحی و گردشگری آن است.





نویسنده : آریا مرادی | تاریخ : 11:52 - یکشنبه بیست و نهم شهریور ۱۳۹۴
مساحت زمین پروژه مجتمع تجاری نوروز 7000 مترمربع، زیربنای کل 38500 مترمربع، 136 واحد تجاری جمعاً به مساحت 10500 مترمربع واقع در طبقه یک و همکف 315 واحد پارکینگ اختصاصی جمعاً به مساحت 7800 مترمربع واقع در طبقات 4 و 5735 واحـد پارکینـگ عمومی جمعاً به مسـاحت 18200 مترمربع واقـع در طبقات 2 و 3 و 4 دارای 4 دسـتگاه آسانسور دارای پله برقی درطبقات پارکینگ و ورودی های شرقی و غربی تجاری تاسیسـات مکانیکـی (بـرودت و حرارت) پروژه شـامل چیلر، فن کوئل و سیسـتم هواسـاز متمرکز می باشـد.
