پروژه های عمرانی ایران

حرکت کلان‌شهرها به سمت سیستم حمل‌ونقل ریلی ضروری است

نویسنده : آریا مرادی | تاریخ : 1:6 - یکشنبه بیست و یکم آذر ۱۳۹۵

حرکت کلان‌شهرها به سمت سیستم حمل‌ونقل ریلی ضروری است

 

 

 

 

 

معاون حمل‌ونقل و برنامه‌ریزی وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز باید به سمتی برویم که سیستم حمل‌ونقل ریلی، مترو، تراموا و اتوبوس در کلان‌شهرها و حومه کلان‌شهرها توسعه یابد.

 مهرداد تقی‌زاده بهجتی، در همایش شهرسازی ریل پایه در شیراز افزود: امروز باید به سمتی برویم که سیستم حمل‌ونقل ریلی، مترو، تراموا و اتوبوس در کلان‌شهرها و حومه کلان‌شهرها توسعه یابد.

وی حمل‌ونقل ریلی را بهترین مدل حمل‌ونقلی در دنیا اعلام کرد و گفت: امروز برای تأمین ایمنی جاده‌ها اقداماتی مانند نصب دوربین و نظارت، اصلاح پیچ‌ها و تعریض راه‌ها انجام می‌شود اما در کشورهای پیشرفته دنیا نخستین راه ایجاد ایمنی این است که به شکل افراطی و جدی به سمت توسعه حمل‌ونقل ریلی آمده‌اند.

معاون حمل‌ونقل و برنامه‌ریزی وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: یکی از شاخص‌های موفقیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی این است که علاوه بر افراد فاقد وسیله نقلیه شخصی، کسانی هم که وسیله نقلیه شخصی دارند از این ناوگان و سیستم استفاده کنند.

تقی زاده گفت: به‌رغم توسعه ناوگان حمل‌ونقل ریلی و بهبود کیفیت و افزایش ایمنی و سرعت و باوجوداینکه در سال ۹۴ هیچ حادثه‌ای در راه‌آهن کشور شاهد نبودیم، تعداد مسافران ناوگان حمل‌ونقل ریلی در کشور حدود ۴ تا ۵ درصد کاهش داشته درحالی‌که باید افزایش می‌یافت.

وی افزود: در اتوبوس برون‌شهری نیز وضع به همین شکل است و طی ۲ تا سه سال گذشته در این ناوگان نیز با کاهش مسافر مواجه بوده‌ایم.

وی ادامه داد: در مقابل می‌بینیم که تمایل مردم به استفاده از خودرو شخصی افزایش داشته و در حقیقت کشور خودرو محور شده است.

معاون حمل‌ونقل و برنامه‌ریزی وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز متأسفانه در شهرها به پیاده‌روها نیز توجه نمی‌شود و همه توجه‌ها به سمت ایجاد و گسترش خیابان، اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها برای تردد سریع‌تر و بیشتر خودروها معطوف شده است.

تقی زاده، ضمن تأکید بر لزوم ساخت پایانه‌ها و ایستگاه‌های مسافری برون‌شهری در داخل شهرها افزود: در کشورهای پیشرفته دنیا این پایانه‌ها داخل شهرها قرار دارد چرا که هرچه این نوع تسهیلات از شهرها فاصله بیشتری داشته باشند به همان میزان استقبال مردم از آن‌ها کمتر خواهد شد.

وی گفت: در گذشته وزارت راه و شهرسازی به دلیل راحتی و کم‌هزینه بر بودن از ایجاد پایانه‌ها و ایستگاه‌ها در خارج از شهر استقبال می‌کرد اما امروز معتقدیم که این ایستگاه‌ها باید در داخل شهرها ایجاد شود.

بر اساس اخبار روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران وی در پایان یادآور شد: مجموعه اقداماتی که در تهران در حوزه حمل‌ونقل انجام گرفته خصوصاً در بحث فعالیت‌های عمرانی و ساخت پل‌ها، تقاطع‌ها و خیابان‌ها، این شهر را تبدیل به یک شهر خودرو محور کرده و به نظر می‌رسد برخی از کلان‌شهرهای کشور نیز همین مسیر را در پیش‌گرفته‌اند که قطعاً آینده آن‌ها نیز شبیه تهران امروز خواهد بود.


دسته بندی : اخبار
برچسب‌ها: کلان‌شهرها, حمل‌ونقل ریلی, شیراز, تهران

 

آخرین مطالب

» مجتمع تجاری سام ( شنبه نهم دی ۱۳۹۶ )
» مجموعه ورزشی ساپکو ( شنبه نهم دی ۱۳۹۶ )
» بیمارستان تریتا ( جمعه هشتم دی ۱۳۹۶ )
» ایران مستعد گسترش بندرهای خشک است ( جمعه هشتم دی ۱۳۹۶ )
» مجموعه فرهنگی ورزشی شرکت گاز استان کرمان ( پنجشنبه هفتم دی ۱۳۹۶ )
» طراحی راه‌آهن سیدنی با پله‌های چوبی ( پنجشنبه هفتم دی ۱۳۹۶ )
» ساختمان بانک تجارت ( چهارشنبه ششم دی ۱۳۹۶ )
» تخلیه و بارگیری 4 میلیون تنی کالا در بنادر قشم ( چهارشنبه ششم دی ۱۳۹۶ )
» بیمارستان آموزشی درمانی ۵۴۰ تختخوابی شهدای تجریش ( سه شنبه پنجم دی ۱۳۹۶ )
» طبیعت پاییزی همدان ( سه شنبه پنجم دی ۱۳۹۶ )
» تکمیل نیمی از محور بابا میدان-بهبهان ( سه شنبه پنجم دی ۱۳۹۶ )
» برج مارینا ( دوشنبه چهارم دی ۱۳۹۶ )